tommib
tommib: Helt vanlig aluminiumprofil. Enklaste är väl en vinkelprofil typ 20x30 för sargen och sedan en plattprofil på sidan av luckan. Om du har glasull direkt under kanske du skulle bygga om luckan lite så att det inte är så? De handtagen kräver i stort sett att man fräser ja. Ev kan man lösa det på annat sätt genom att limma trä i tunna lager eller något men det blir väldigt pyssligt.
4 svar · 297 läst
·
J
Jansson69: Nylagt golv hade jag inte vågat chansa tråkigt om det inte håller, samt att det blir ännu svårare om du har monterat kaminen..
4 svar · 493 läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Jag vet ju inte om det gäller era bostäder men det förekom att man som betongvalv hade grov billig betong och sen la man ett tunnare skikt av finbetong ovanpå som utjämning.
4 svar · 1,1k läst
·
R
Ramael: Jag hade ett rum på 15 kvm som jag flytspacklade, även jag med min pappa som vispare, men även om det blev bättre än innan så är det fortfarande ojämnt. Jag delade inte in i sektioner och ångrar att jag inte gjorde det. Nu behöver jag rätta till då jag har vissa "dalar", men denna gång ska jag dela in i sektioner. Enligt mig är nyckeln att ha flera lika "färska" hinkar redo när
9 svar · 886 läst
J
Jansson69: Det brukar stå på säckarna om torktid, ja prima bör du göra..
1 svar · 208 läst
Back83
Back83: Förklaring först, hoppa till FRÅGOR längre ner om du inte orkar läsa. Det gäller golvet I källare av sutteränghus byggt -76. Hobbyrum och gillestugan på var sida om en öppen trapphall upp till ytterdörr. Dvs ingen dörr mellan våningarna. Inga ventilationshål i dessa rum. Hade stått tomt sedan 2 år och inte eldats i kassetten I gillestugan på 10 år när vi köpte det i höstas.
0 svar · 197 läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] ,Det är möjligt, men jag tänker att underlaget kommer att variera i storlek beroende på luftfuktighet, och om det är små plattor så är det bara en liten förändring under plattan (underlaget vill bara växa från 15 cm till 15,1 cm) och det klarar plattan av att motverka så att förändringen kommer att kanaliseras till fogarna som då spricker. Men om plattorna är stora så
4 svar · 305 läst
·
A
AKRM: [citat] [citat] Ja att lossa pumpen är uteslutet. Med klinker runt om kan det bli svårt att hålla rent under pumpen, men om det går att lägga plattorna någon cm under pumpen så kan man kanske lägga ett gummisnöre av lämplig dimension mellan pump och platta för att slippa få damm och annat ovälkommet under pumpen. [/QUOTE]
9 svar · 220 läst
·
S
Sommarhuset74: [citat] Jag tror att vi har just sånna golv uppe som vi gjort rent och målat. Det blev väldigt fint!
7 svar · 277 läst
·
Demmpa
Demmpa: Jag misstänker att klinkersgolvet är i ett våtrum samt att tätskiktet som är under klinkersen går upp på både karmen och tröskeln. Hur stor springa är det mellan undersidan av dörrbladet och befintliga tröskeln? Finns det någon överluft mellan rummen? Har ni lagt nya golvet ovanpå det gamla eller har ni tagit bort det gamla golvet? Är varje "skarv" i nya golvet en verklig/fysisk
5 svar · 206 läst
·
Patrik440
Patrik440: [citat] Nä tyvärr, inga förslag från mig för jag tänkte på något annat.. [bild]
1 svar · 212 läst
·
J
Jansson69: Jag ser inga problem i det, så länge golvet är tillräckligt plant för parketten du ska lägga..
1 svar · 119 läst
oscar_uppsala
oscar_uppsala: [citat] Glädjande att höra och bra löst av firman!
6 svar · 901 läst
J
Jonas Andersson6391: Tänker lägga med tröskel mellan rummen. Men golvet skall oavsett ligga åt samma håll i de olika rummen. Störst ljusinsläpp är det i allrummet dock blir det ju som en typ av hall mellan sovrummen. Minst ljusinsläpp i sovrum 1.
10 svar · 293 läst
·
A
Apels: Vi har tänkt att göra om köket o upptäckte då att golvet under skåp och kyl lutar in mot väggen, ganska mycket. Ca 1cm på 60cm… När vi tittar i krypgrunden kan vi se att en regel har bågnat, vilket kan förklara att golvet lutar just där. Om det har varit så sedan huset byggdes 1983 eller om det skett senare vet vi inte. Är det något som vi behöver åtgärda tro? O hur? Kan det
0 svar · 202 läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Nu ligger golvet iallafall problemet var bristande info då "manualen" är samma som det gamla systemet men en kloss och hammare så gick det iallafall
3 svar · 1,6k läst
J
Jansson69: TS kanske tänker sig dom nyare golven ifrån BJELIN som är mycket tåligare.. https://www.bjelin.se/sv/?srsltid=AfmBOood4VayfRCGQNyBkHtTATXi359DPDOSlQPlyJ6qhFrUvUjwAmbs
21 svar · 2,6k läst
mexitegel
mexitegel: Planheten brukar behöva vara max +-3 mm på 2 meters mätlängd och 1,2mm på 0,25 meter. Mäta ovanpå parketten är såklart heller inte rättvisande utan du behöver mäta på spånet och lägga lumpapp för att justera
7 svar · 331 läst
Ö
Övv: Har skickat PM
1 svar · 224 läst
·
C
Cuppo91: Blev ni något klokare på vad som orsakade ojämnheterna?
1 svar · 6,7k läst
Matti_75
Matti_75: Hur har ni handlat upp detta? Löpande räkning eller fastpris? Är det fastpris så ska dom komma och åtgärda detta, är det löpande räkning så kan dom ta betalt för att åtgärda detta om dom vill
3 svar · 189 läst
·
Discoman
Discoman: Hej, Vi la precis ett linoleumgolv men saknar nu en platta. Någon som har lagt samma golv och har plattor över? Mvh Disco
0 svar · 109 läst
M
Mierola: [citat] Ja, precis, det är en sådan matta jag tänker på. Exakt hur du gör beror på vad för golv du vill gymma på. Mattan jag föreslog skulle kunna vara den mattan du använder som ytskikt på golvet, med komplettering av nån ruta med tjockare matta där du lyfter vikter. Men vill du täcka hela golvet med tjocka gummimattor så går ju det egentligen bra också. Lägg de bara på något
9 svar · 318 läst
Z
ZipLock: Jag tycker det man ser på bilden är snyggt. Samma färg och struktur på tröskeln och kvartsstaven. Med tanke på alla fula trösklar man sett tycker jag den där ser bra ut.
2 svar · 304 läst
·
yonna
yonna: Observera att golvet kan bli halt. Jag gjorde denna tabbe och golven blev livsfarlig skridskobana. Slängde flaskan så jag kan inte varna för just den produkten. Snyggt golv!
1 svar · 143 läst
·
Matti_75
Matti_75: Det verkar vara nåt gammalt lim eller något på betongen som reagerat med troligtvis vatten och skapat det där. Slipa plattan ren innan du fortsätter
8 svar · 461 läst
·
A
Amoneymurda: Hej! Jag har oljat in mitt golv med en 2k olja från Synteko med vitpigment. Nu skulle jag vilja lägga på ett lager klarlack på området i köket. Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av detta och huruvida det går att använda ett klarlack från en annan tillverkare då synteko endast säljer till företag.
0 svar · 118 läst
F
fribygg: Om du ska ha en ny matta på golvet behöver underlaget vara slätt och fast
3 svar · 147 läst
·
returen
returen: [citat] nä det är ingen asbest men det kan vara i limmet under det ludd som ligger kvar på golv et
2 svar · 283 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.