Hej,

Så vi har precis renoverat ett rum i källaren. Vi hyrde in hantverkare att göra detta.

Själva grunden såg ut att vara tjock sten alt betong. Det fylldes med flytspackel så det blev rakt.

För att man vill spara så mycket utrymme som möjligt och inte ha golvet möjligen bli lite ojämnt så var planen att ha tjocka gummimattor direkt på flytspacklet. Men oron är såklart att det kan bli fuktskador. Hur stor är chansen att få fuktskador om man INTE lägger ett lager mellan flytpacklet och gummimattorna?

Omöjligt att svara på hur fuktigt det kan bli utan att någon på plats undersöker det.
Vi har fallskyddsgummi under vikterna och ett ventilerade lager under en plywoodskiva. Delvis för att minska risken för fuktproblemmen men också bättre dämpning av både vikter och ljud än tunna gummimattor och bättre underlag att stå på.

Okej tack, jag trodde alla källare var ganska lika 😅 Men jag läste faktiskt om Platon matta, plywood of gymmatta och det låter väldigt lovande. Kanske blir det om takhöjden erbjuder den lyxen!

Kan tipsa om en heltäckningsmatta avsedd för balkonger och altaner, de med nabbar under.
Utmärkt underlag för källare också.

Vill du sen ha något tjockare just där du lyfter tyngre vikter så lägger du en tjockare matta just där.

Vad är det som ska bli fuktskadat tänker ni? Ett gumgolv i gummi lätt varken ruttna eller mögla tänker jag

A ajn82 skrev:
Vad är det som ska bli fuktskadat tänker ni? Ett gumgolv i gummi lätt varken ruttna eller mögla tänker jag
Ja, jag tänkte väl om det flytpacklade golvet får ventileras så kan de spricka/mögla. Inte så orolig för själva gummit men mer för att golvet tar skada,

M Mierola skrev:
Kan tipsa om en heltäckningsmatta avsedd för balkonger och altaner, de med nabbar under.
Utmärkt underlag för källare också.

Vill du sen ha något tjockare just där du lyfter tyngre vikter så lägger du en tjockare matta just där.
Tack, är det något liknade detta du menar? https://www.matt-tema.se/mattor/konstgras/nice-133-cm-ljusgra

Skulle man då lägga den underst och sedan något på?

L Ljusa skrev:
Ja, jag tänkte väl om det flytpacklade golvet får ventileras så kan de spricka/mögla. Inte så orolig för själva gummit men mer för att golvet tar skada,
Jag är ingen expert, men om man väljer ett flytspackel som till tillskjutande måste det vara det överlägset enklaste?
Detta står t.ex att det ska klara det https://www.hornbach.se/p/flytspackel-finja-290-r-20kg/10226290/

A ajn82 skrev:
Jag är ingen expert, men om man väljer ett flytspackel som till tillskjutande måste det vara det överlägset enklaste?
Detta står t.ex att det ska klara det [länk]
Hej, tack! Jag ska höra med fackmännen som gjort det vad de la på. De var väl medvetna att detta rum till mesta dels skulle användas till ett gym.

L Ljusa skrev:
Tack, är det något liknade detta du menar? [länk]

Skulle man då lägga den underst och sedan något på?
Ja, precis, det är en sådan matta jag tänker på.

Exakt hur du gör beror på vad för golv du vill gymma på.
Mattan jag föreslog skulle kunna vara den mattan du använder som ytskikt på golvet, med komplettering av nån ruta med tjockare matta där du lyfter vikter.

Men vill du täcka hela golvet med tjocka gummimattor så går ju det egentligen bra också.
Lägg de bara på något sätt så att de går att lyfta undan, ifall du vill kolla upp om det samlas fukt under.
Skulle det bli fukt så är det bara att lyfta på mattorna med jämna mellanrum så torkar det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.