2 598 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Värt köpa dyr baksmälla vid golvläggning?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag ska lägga parkettgolv i hela mitt hus på 125 kvm. Jag inte inte gjort det innan och tänker att jag inte vill snåla på bra hjälpmedel, men jag vill ju så klart lägga pengarna på rätt ställe. Så, är det värt att lägga en extra slant på en dyr baksmälla eller kan man nöja sig med en enklare variant?
Tar gärna emot tips också 😊
Undrar renoveringsnybörjaren
Jag ska lägga parkettgolv i hela mitt hus på 125 kvm. Jag inte inte gjort det innan och tänker att jag inte vill snåla på bra hjälpmedel, men jag vill ju så klart lägga pengarna på rätt ställe. Så, är det värt att lägga en extra slant på en dyr baksmälla eller kan man nöja sig med en enklare variant?
Tar gärna emot tips också 😊
Undrar renoveringsnybörjaren
Har lagt några hundra m2 genom åren. Har en baksmälla men tror nog knappt jag använt den faktiskt. Kan säkert vara bra om man har sån mjuk träfiberskiva inåt, annar brukar koben funka bra.
Lägg pengarna på en schysst sticksåg och blad istället om du inte redan har (eller hyr).
Lägg pengarna på en schysst sticksåg och blad istället om du inte redan har (eller hyr).
lagt en hel del parkett och aldrig längtat efter detta verktyg. att tänka på om man behöver slå ihop plankorna är att jobba med bred anläggningsyta, vilket gör att i ett flertal fall behövs en passbit. då kan man lika gärna slå direkt på den.
verktyget är ju därmed bara sas exklusivt användbart för sista plankan, och det löser man lätt på annat sätt. snarare är en kofot i det läget bättre.
verktyget är ju därmed bara sas exklusivt användbart för sista plankan, och det löser man lätt på annat sätt. snarare är en kofot i det läget bättre.
Har som amatör lagt några 100kvm parkett.
Har aldrig använt en baksmälla.
Någonting du kommer ha bättre nytta av är en vettig sticksåg med bra, relativt långa, blad och kilar/klossar för att lägga mellan golv och vägg. De senare ska inte ligga kvar, men är praktiska när man lägger ensam och inte vill riskera flytta hela det lagda golvet när man använder koben, mm.
Har aldrig använt en baksmälla.
Någonting du kommer ha bättre nytta av är en vettig sticksåg med bra, relativt långa, blad och kilar/klossar för att lägga mellan golv och vägg. De senare ska inte ligga kvar, men är praktiska när man lägger ensam och inte vill riskera flytta hela det lagda golvet när man använder koben, mm.
Köpe en vanlig baksmälla och lägg resten av pengarna på öl, golvläggningen blir roligare och du får två baksmällor.
Jag köpte ett billigt kit på jem & fix. Hade nytta av den vid väggarna. Kostade typ 150 spänn. Fick med kilar och en slagkloss med. Den gjorde jobbet för mig.
Skulle inte köpt en dyr bara fört att. Det är ju något man använder nångång och sen blir det liggande.
Skulle inte köpt en dyr bara fört att. Det är ju något man använder nångång och sen blir det liggande.
Produkter som diskuteras: "Viking-arm"
Viking Arm kraftfull lyfttving
Lyft 150 kg med en hand
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Ja?G G.L. skrev:
Jag har haft parkett i alla rum utom badrum och innanför ytterdörr i mina 3 lägenheter, och nu i mitt hus i alla rum utom badrum, tvättstuga och innanför ytterdörr (halva hallen).