Hej!
Jag ska lägga parkettgolv i hela mitt hus på 125 kvm. Jag inte inte gjort det innan och tänker att jag inte vill snåla på bra hjälpmedel, men jag vill ju så klart lägga pengarna på rätt ställe. Så, är det värt att lägga en extra slant på en dyr baksmälla eller kan man nöja sig med en enklare variant?

Tar gärna emot tips också 😊

Undrar renoveringsnybörjaren

Hej och välkommen till Byggahus!

Vill du inte köpa föreslår jag att du lånar/ hyr verktyget ( kanske av din golvleverantör?)

Jag visste inte att det fanns dyrare varianter, men om du är i Stockholmstrakten och nöjer dig med en "vanlig" kan du komma och hämta. Den kommer bara ligga och vara i vägen.

• Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Har lagt några hundra m2 genom åren. Har en baksmälla men tror nog knappt jag använt den faktiskt. Kan säkert vara bra om man har sån mjuk träfiberskiva inåt, annar brukar koben funka bra.

Lägg pengarna på en schysst sticksåg och blad istället om du inte redan har (eller hyr).

L Liljeros skrev:
Lägg pengarna på en schysst sticksåg och blad istället om du inte redan har
En "vanlig" baksmälla kostar väl bara någon hundring. Vad kostar en "dyr" baksmälla och vad är bättre med den?

Här tror jag för en gångs skull att billig är lika bra som dyr och nära vägg använder jag kofot och kloss i alla fall.

lagt en hel del parkett och aldrig längtat efter detta verktyg. att tänka på om man behöver slå ihop plankorna är att jobba med bred anläggningsyta, vilket gör att i ett flertal fall behövs en passbit. då kan man lika gärna slå direkt på den.

verktyget är ju därmed bara sas exklusivt användbart för sista plankan, och det löser man lätt på annat sätt. snarare är en kofot i det läget bättre.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K
Har som amatör lagt några 100kvm parkett.
Har aldrig använt en baksmälla.
Någonting du kommer ha bättre nytta av är en vettig sticksåg med bra, relativt långa, blad och kilar/klossar för att lägga mellan golv och vägg. De senare ska inte ligga kvar, men är praktiska när man lägger ensam och inte vill riskera flytta hela det lagda golvet när man använder koben, mm.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Känns som ett verktyg som hade sin storhetstid innan allt blev klickgolv?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Köpe en vanlig baksmälla och lägg resten av pengarna på öl, golvläggningen blir roligare och du får två baksmällor.

• Gilla
  • Haha
jockew1989 och 5 till
  • Laddar…
Jag köpte ett billigt kit på jem & fix. Hade nytta av den vid väggarna. Kostade typ 150 spänn. Fick med kilar och en slagkloss med. Den gjorde jobbet för mig.
Skulle inte köpt en dyr bara fört att. Det är ju något man använder nångång och sen blir det liggande.

U
Viking-arm går att använda istället. Mycket dyrare men väldigt användbar till mycket

Alfredo Alfredo skrev:
En "vanlig" baksmälla kostar väl bara någon hundring. Vad kostar en "dyr" baksmälla och vad är bättre med den?
Tänkte nog att den inte behövdes alls. Känner man ett behov så gå på en billig. Jag har en och vet inte om den var billig eller dyr men har inte använt den.

Parkettgolv i ett helt hus? Har TS tänkt på att på vissa ytor är risken för att vatten kan komma på golvet. Kök är ett sådant område.

K
G G.L. skrev:
Parkettgolv i ett helt hus? Har TS tänkt på att på vissa ytor är risken för att vatten kan komma på golvet. Kök är ett sådant område.
Ja?
Jag har haft parkett i alla rum utom badrum och innanför ytterdörr i mina 3 lägenheter, och nu i mitt hus i alla rum utom badrum, tvättstuga och innanför ytterdörr (halva hallen).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.