Jag har ett ganska nyköpt hus med byggår 1929 på torpargrund.
I hall och kök är det en vit plastmatta från 90-talet. Den står sig inte så snyggt mot vedspis och övrig interiör samt är väldigt sliten.
Vad tror ni man kan hitta under? Ett tätt trägolv eller mer sannolikt ett dragit? Vågar jag chansa och titta efter? Om det är ett dragit men fint trägolv hur gör jag då för att behålla det?
Har någon en erfarenhet av detta?

S Sommarhuset74 skrev:
Jag har ett ganska nyköpt hus med byggår 1929 på torpargrund.
I hall och kök är det en vit plastmatta från 90-talet. Den står sig inte så snyggt mot vedspis och övrig interiör samt är väldigt sliten.
Vad tror ni man kan hitta under? Ett tätt trägolv eller mer sannolikt ett dragit? Vågar jag chansa och titta efter? Om det är ett dragit men fint trägolv hur gör jag då för att behålla det?
Har någon en erfarenhet av detta?
Det är ju "bara" att riva bort den och se hur det ser ut, och efter det kan du besluta hur du går vidare.

Ny matta som du kan leva med.
Behålla trägolvet som det är
Slipa golvet och såpskura eller måla
Riva upp golvet och isolera om, vilket oftast är välbehövligt om det är nersjunket spån i trossbotten.
Nytt trägolv om det gamla är väldigt fult

• Gilla
NyKarin och 3 till
  • Laddar…
Det sannolika för ett hus byggt 1929, är att det var något över trägolvet, typ en korkmatta. Trägolvet var bara ett undergolv på samma sätt som vi har golvspånskivor på träbjälklag idag.
Sen kan man tycka att ett slipat undergolv ändå är snyggare än en plastmatta.

• Gilla
Sommarhuset74
  • Laddar…
Om huset har en oskadad trossbotten skall det inte dra genom golvet även om det skulle finnas springor. Så dragigheten bör inte vara ett stort argument. Bästa sättet att veta vad som finns under plastmattan är att ta bort den. Är det snyggt och helt är det bara att spara Antagligen bör det slipas och behandlas med lack eller olja. Är det inte snyggt får du välja något annat alternativ. Måla, täcka med något nytt eller eventuellt byta ut det helt.

• Gilla
Sommarhuset74
  • Laddar…
Jag hoppades på smala fina brädor i sovrummet i mitt torp från 1850 där jag flyttade in i våras. Vad jag läst "ska" det vara det. 1850 hade inte alla läst det tydligen utan det var breda, lappade brädor med enorma mängder spik i.
Sovrumsgolv med breda, skadade plankor, verktygslåda och hammare på golvet, vägguttag, rivet golvmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter slipning och linoljevax, möbler som döljer en del kan jag leva med det. Golvet i ett sovrum med breda, slipade och linoljevaxade plankor från 1850. En vägg med blommigt tapetmönster och ett fönster syns.
Skapa konto

Vissa saker kan ställa till det, el och vatten exempelvis. Men riva upp golv är aldrig farligt, det vågar du. Golvet i en bod bestod också av breda plankor. Det var såpass skadat att jag valde att måla efter slipning. Långt från perfekt, ändå trevligt. Renoverat rum i torp från 1850 med grönmålade breda plankgolv, verktyg på golvet, en hylla och diskbänk, samt ett fönster och en tavla på väggen.
Skapa konto

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Det är ju "bara" att riva bort den och se hur det ser ut, och efter det kan du besluta hur du går vidare.

Ny matta som du kan leva med.
Behålla trägolvet som det är
Slipa golvet och såpskura eller måla
Riva upp golvet och isolera om, vilket oftast är välbehövligt om det är nersjunket spån i trossbotten.
Nytt trägolv om det gamla är väldigt fult
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det sannolika för ett hus byggt 1929, är att det var något över trägolvet, typ en korkmatta. Trägolvet var bara ett undergolv på samma sätt som vi har golvspånskivor på träbjälklag idag.
Vad är ditt bästa råd om så är fallet. Lägga laminat på korkmattan? Är det lika ”dåligt” som plastgolv?

NyKarin NyKarin skrev:
Jag hoppades på smala fina brädor i sovrummet i mitt torp från 1850 där jag flyttade in i våras. Vad jag läst "ska" det vara det. 1850 hade inte alla läst det tydligen utan det var breda, lappade brädor med enorma mängder spik i.
[bild]

Efter slipning och linoljevax, möbler som döljer en del kan jag leva med det. [bild]

Vissa saker kan ställa till det, el och vatten exempelvis. Men riva upp golv är aldrig farligt, det vågar du. Golvet i en bod bestod också av breda plankor. Det var såpass skadat att jag valde att måla efter slipning. Långt från perfekt, ändå trevligt. [bild]
Jag tycker att det blev fint ändå. Gillar det operfekta 😃

• Gilla
NyKarin
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tror att vi har just sånna golv uppe som vi gjort rent och målat. Det blev väldigt fint!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.