Godkväll, många golvläggare lägger längs med ljusinsläpp från fönster, då syns skarvarna minst, det gäller även tapeter, men jag har svårt för det eftersom golven kan ligga åt olika håll i rummen eftersom fönstren inte sitter lika i de olika rummen. Jag föredrar att golven ligger åt samma håll i hela huset, det finns inget rätt eller fel i detta, gör som ni vill ha detJ Jonas Andersson6391 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
För vissa golv kan det vara så att rörelsemarginalen längs väggar etc. ska vara t.ex. 1,5 mm gånger golvets bredd, alltså tvärs brädorna. Jag får det till att huset är ungefär 11 m långt, vilket innebär att om brädorna läggs uppåt-neråt i ritningen ska rörelsemarginalen vara 17 mm, och det krävs väldigt tjocka golvsocklar för att täcka över det mellanrummet.
Men golv är olika, ovanstående är hämtat från anvisningarna för ett parkettgolv, vinylgolv brukar inte ha krav på så stora rörelsemarginaler.
Men golv är olika, ovanstående är hämtat från anvisningarna för ett parkettgolv, vinylgolv brukar inte ha krav på så stora rörelsemarginaler.
Man delar av golven med varje rum alltså rörelsefog under tröskeln man lägger inte hela huset längd i ett hus som TS..BirgitS skrev:
För vissa golv kan det vara så att rörelsemarginalen längs väggar etc. ska vara t.ex. 1,5 mm gånger golvets bredd, alltså tvärs brädorna. Jag får det till att huset är ungefär 11 m långt, vilket innebär att om brädorna läggs uppåt-neråt i ritningen ska rörelsemarginalen vara 17 mm, och det krävs väldigt tjocka golvsocklar för att täcka över det mellanrummet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Hej, förklaring till mitt tidigare inlägg, golv oavsett laminat eller parkett är inte delarna (planken) 100% lika tjocka vilket gör skugg bildning i skarvarna vid ljus insläpp tvärs läggningen. Jag störs mer av att golv ligger åt olika håll i rummen än ev. skuggbildningJ Jonas Andersson6391 skrev:
Tänker lägga med tröskel mellan rummen. Men golvet skall oavsett ligga åt samma håll i de olika rummen.
Störst ljusinsläpp är det i allrummet dock blir det ju som en typ av hall mellan sovrummen.
Minst ljusinsläpp i sovrum 1.
Störst ljusinsläpp är det i allrummet dock blir det ju som en typ av hall mellan sovrummen.
Minst ljusinsläpp i sovrum 1.
Klicka här för att svara