Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
Hej,
Jag ska lägga klinker i hallen i min fjällstuga (ingen elgolvvärme). När jag rivit bort laminatgolvet har jag upptäckt att originalgolvet under inte är vanligt plast i rulle utan verkar bestå av relativt tjocka plattor, möjligen plast/kork/linoleum se bild. Ska vara spånskiva under detta.
Golvet känns helt plant och stumt, inget svikt eller rörelse när man går på det.
Tidigare har det legat laminat direkt ovanpå detta i ca 15 år utan problem.
Min fråga är nu:
• Kan man lägga klinker direkt på detta golv efter rätt primning, fix på både underlag och platta, eller är det olämpligt oavsett? Ska lägga 60x60plattor, rummet är 2.50x2.20m
• Bör man riva bort detta golv helt och gå ner till spånskiva/betong innan klinker?
• Finns det något tunt skivmaterial (golvgips/fiberskiva e.d.) som kan läggas ovanpå befintligt golv för att undvika rivning och minimera bygghöjd?
• Vad är den faktiska risken om man ändå kör primer + flexfix + klinker direkt på detta underlag? Är det främst fogar som riskerar spricka, eller kan plattor släppa?
• Påverkar det att detta är en stuga med mer sporadisk användning jämfört med permanentboende?
Jag försöker väga arbetsinsats och bygghöjd mot långsiktig hållbarhet och vill gärna höra både praktiska erfarenheter och vad som är “enligt regelbok”.
Tack på förhand!
Jag ska lägga klinker i hallen i min fjällstuga (ingen elgolvvärme). När jag rivit bort laminatgolvet har jag upptäckt att originalgolvet under inte är vanligt plast i rulle utan verkar bestå av relativt tjocka plattor, möjligen plast/kork/linoleum se bild. Ska vara spånskiva under detta.
Golvet känns helt plant och stumt, inget svikt eller rörelse när man går på det.
Tidigare har det legat laminat direkt ovanpå detta i ca 15 år utan problem.
Min fråga är nu:
• Kan man lägga klinker direkt på detta golv efter rätt primning, fix på både underlag och platta, eller är det olämpligt oavsett? Ska lägga 60x60plattor, rummet är 2.50x2.20m
• Bör man riva bort detta golv helt och gå ner till spånskiva/betong innan klinker?
• Finns det något tunt skivmaterial (golvgips/fiberskiva e.d.) som kan läggas ovanpå befintligt golv för att undvika rivning och minimera bygghöjd?
• Vad är den faktiska risken om man ändå kör primer + flexfix + klinker direkt på detta underlag? Är det främst fogar som riskerar spricka, eller kan plattor släppa?
• Påverkar det att detta är en stuga med mer sporadisk användning jämfört med permanentboende?
Jag försöker väga arbetsinsats och bygghöjd mot långsiktig hållbarhet och vill gärna höra både praktiska erfarenheter och vad som är “enligt regelbok”.
Tack på förhand!
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
I första hand spricker fogarna men om rörelserna i underlaget blir tillräckligt stora så kan även plattorna släppa. Kanske särskilt med så stora plattor.B bryggarebob skrev:
Om det innebär att luftfuktigheten inne varierar mer under året så är det högre risk för problem.B bryggarebob skrev:
Det blir väl mycket spill. Det ser ju inte bra ut med 10 cm breda bitar längs ena sidan och 5 cm breda bitar (på båda sidorna) är olämpligt.B bryggarebob skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 275 inlägg
Tack för svar.BirgitS skrev:
I första hand spricker fogarna men om rörelserna i underlaget blir tillräckligt stora så kan även plattorna släppa. Kanske särskilt med så stora plattor.
Om det innebär att luftfuktigheten inne varierar mer under året så är det högre risk för problem.
Det blir väl mycket spill. Det ser ju inte bra ut med 10 cm breda bitar längs ena sidan och 5 cm breda bitar (på båda sidorna) är olämpligt.
Kommer ha en platsbyggd bänk på ena sidan väggen så kommer kunna börja från ena sidan så då blir sista plattan som är dold 40cm, så tycker jag klarade mig bra från spill.
Borde inte 60cm plattor göra att det är en mindre risk då vikt och spänningar fördelas på en större yta jämfört mot mindre plattor?
Kommer ha luftvärmepump så känns onödigt att ha både golvvärme och detta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 310 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 310 inlägg
,Det är möjligt, men jag tänker att underlaget kommer att variera i storlek beroende på luftfuktighet, och om det är små plattor så är det bara en liten förändring under plattan (underlaget vill bara växa från 15 cm till 15,1 cm) och det klarar plattan av att motverka så att förändringen kommer att kanaliseras till fogarna som då spricker. Men om plattorna är stora så blir det för långt avstånd mellan fogarna för att trämaterialet accepterar att hållas ihop och det kommer att utvidgas under plattan, vilket orsakar att fästmassa lossnar från underlaget.B bryggarebob skrev:
Men jag har ingen aning om det är rätt tänkt, eller om dina tankar är bättre.
Klicka här för att svara