Planen var att lägga klinker på källargolvet Inför installation av värmepump, men plattläggaren blev sjuk så värmepumpen placerades direkt på betongplattan.
Hur kan jag minimera katastrofen. Lägga klinker runt värmepumpen, isolera de justerbara fötterna och fylla utrymmet under pumpen med något lämpligt eller låta gropen vara kvar och göra nån form av kanal till golvbrunnen?
Finns det bättre förslag?

RoTe
Jag förstår inte varför pumpen står i en grop? Så mycket bygger väl inte klinker?

RoTe RoTe skrev:
Jag förstår inte varför pumpen står i en grop? Så mycket bygger väl inte klinker?
Det blir väl c:a 10-12 mm om jag lägger klinker runt pumpen.

RoTe
Ok grop var väl att ta i, du har väl inte så mycket till val nu om du inte vill demontera pumpen.

Bästa resultat är väl att koppla lös pumpen tillfälligt och fixa golvet under.

RoTe RoTe skrev:
Ok grop var väl att ta i, du har väl inte så mycket till val nu om du inte vill demontera pumpen.
Ja, man tar ju gärna i när man inte är nöjd. Låta den vara alltså och inte fylla igen med något lämpligt.

E EyEr0n skrev:
Bästa resultat är väl att koppla lös pumpen tillfälligt och fixa golvet under.
Blir nog rätt dyrt. Det är både pump och separat vv-beredare och mycket rör. Om jag gör det själv faller väl garantin.

Jag var i en liknande situation, dock flytspackel. Dvs gjöt om källargolv och flytspacklade efter byte av värmepump. Under och bakom pumpen är inget flytspackel och fötterna står i flytspacklet och målat är det ocksp bara så långt man når.
Inget som syns om man inte lägger sig på golvet och spanar inunder. Höjdskillnaden är väl så att det kan bli en pöl på någon halvliter under värmepumpen om det skulle bli översvämning i pannrummet, men det torkar, så det spelar ingen roll.
När jag eller någon annan byter pump om 20 år får man väl fundera då.

Med klinkers hade jag nog resonerat lika, lägga runt och peta inunder så att det inte syns.

Klart det går att koppla loss pumpen, men då måste ju pumpen ut ur hela utrymmet som ska läggas, sedan behöver den vara någon annanstans tills det har torkat osv, så väldigt mycket meck för något som inte syns.
Beronde på ventiler kan man behöva tömma systemet, beroende på anslutningar göra om röranslutningarna om pumpen hamnar 10-15 mm högre än innan osv.

Vår var klinkrad runt och stod således i en grop, förvisso i sin tur på en upphöjning.
Rum med golv av klinker, en vit panna, rörinstallationer och en upphöjd plattform. En kvast står lutad mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

N nb. skrev:
Jag var i en liknande situation, dock flytspackel. Dvs gjöt om källargolv och flytspacklade efter byte av värmepump. Under och bakom pumpen är inget flytspackel och fötterna står i flytspacklet och målat är det ocksp bara så långt man når.
Inget som syns om man inte lägger sig på golvet och spanar inunder. Höjdskillnaden är väl så att det kan bli en pöl på någon halvliter under värmepumpen om det skulle bli översvämning i pannrummet, men det torkar, så det spelar ingen roll.

Med klinkers hade jag nog resonerat lika, lägga runt och peta inunder så att det inte syns.

Klart det går att koppla loss pumpen, men då måste ju pumpen ut ur hela utrymmet som ska läggas, sedan behöver den vara någon annanstans tills det har torkat osv, så väldigt mycket meck för något som inte syns.
Beronde på ventiler kan man behöva tömma systemet, beroende på anslutningar göra om röranslutningarna om pumpen hamnar 10-15 mm hög
13th Marine 13th Marine skrev:
Vår var klinkrad runt och stod således i en grop, förvisso i sin tur på en upphöjning.
[bild]
N nb. skrev:

Beronde på ventiler kan man behöva tömma systemet, beroende på anslutningar göra om röranslutningarna om pumpen hamnar 10-15 mm högre än innan osv.
Ja att lossa pumpen är uteslutet. Med klinker runt om kan det bli svårt att hålla rent under pumpen, men om det går att lägga plattorna någon cm under pumpen så kan man kanske lägga ett gummisnöre av lämplig dimension mellan pump och platta för att slippa få damm och annat ovälkommet under pumpen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.