Vi har denna luckan till krypgrunden. Egentligen bara en utsågad fyrkant och så har man satt metallskarvlister runt. Dels är det ganska knussligt att få upp luckan, brukar ta ett stämjärn under en list och bända upp lite så man kan få in fingrarna. Dels är listerna förrädiska, kanterna är vassa och man fastnar lätt med strumpor i dom vilket resulterar i hål.
Nu ska jag lägga nytt golv och funderar på om det finns bättre lösningar på mina problem? De tunna metallisterna är ju bra så dammsugaren kommer in och sådär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska jag lägga nytt golv och funderar på om det finns bättre lösningar på mina problem? De tunna metallisterna är ju bra så dammsugaren kommer in och sådär.
Förr var det vanligt med källarluckor i kök. Ett infällt handtag i luckan användes för att öppna. Det liknade det här: https://www.bygghemma.se/inredning-..._term=4583520403172910&utm_content=Ad group 1
Hur mycket jobb vill du göra?
Det snyggaste är ju att fälla in ett handtag i luckan enligt ovan och fälla in en hörnprofil både längs luckan och golvet. Eller bara en plattprofil för att täcka sidan på hålet. Absolut snyggast är troligen att fräsa ner en hörnprofil. Det är också rätt mycket jobb.
Om du vill komma undan lite lättare så är samma lösning som du har nu helt ok, men kanske med en list som är mindre vass.
I vad för slags utrymme sitter luckan? Hur viktig är estetiken?
Det snyggaste är ju att fälla in ett handtag i luckan enligt ovan och fälla in en hörnprofil både längs luckan och golvet. Eller bara en plattprofil för att täcka sidan på hålet. Absolut snyggast är troligen att fräsa ner en hörnprofil. Det är också rätt mycket jobb.
Om du vill komma undan lite lättare så är samma lösning som du har nu helt ok, men kanske med en list som är mindre vass.
I vad för slags utrymme sitter luckan? Hur viktig är estetiken?
K Kurtivan skrev:
Ja två sådana handtag kunde ju funkat. Men jag saknar både verktyg och kunskap, antar att man behöver fräsa ett urtag typ?tommib skrev:
Hur mycket jobb vill du göra?
Det snyggaste är ju att fälla in ett handtag i luckan enligt ovan och fälla in en hörnprofil både längs luckan och golvet. Eller bara en plattprofil för att täcka sidan på hålet. Absolut snyggast är troligen att fräsa ner en hörnprofil. Det är också rätt mycket jobb.
Om du vill komma undan lite lättare så är samma lösning som du har nu helt ok, men kanske med en list som är mindre vass.
I vad för slags utrymme sitter luckan? Hur viktig är estetiken?
Estetiken är inte jätteviktig, luckan sitter i vår garderob i vårt sovrum så är bara vi själva som ser det. 😂
Vad för typ av profil är det? Skarven måste täckas då det ligger glasull direkt under, inget man vill dra upp.
Helt vanlig aluminiumprofil. Enklaste är väl en vinkelprofil typ 20x30 för sargen och sedan en plattprofil på sidan av luckan.
Om du har glasull direkt under kanske du skulle bygga om luckan lite så att det inte är så?
De handtagen kräver i stort sett att man fräser ja. Ev kan man lösa det på annat sätt genom att limma trä i tunna lager eller något men det blir väldigt pyssligt.
Om du har glasull direkt under kanske du skulle bygga om luckan lite så att det inte är så?
De handtagen kräver i stort sett att man fräser ja. Ev kan man lösa det på annat sätt genom att limma trä i tunna lager eller något men det blir väldigt pyssligt.
Klicka här för att svara
