Köpt hus byggt 1968 och där sitter vad jag tror en pardörr 14x21.
Har funderingar på putsa upp den och i såfall vad för lack/olja bör jag använda.
Har dålig koll på hur tät en sådan dörr är.
Är det värt att fixa till den eller bör man byta ut?
Tycker den är ganska skarmig 😊

• Trädörr med sidofönster av frostat glas, placerad på en veranda med vit fasad. Kruka med växter står bredvid dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där är betsad, så risken är stor att vad du än målar med så kommer betsen att läcka igenom. För att undvika det så måste du spärrgrunda. Har själv gjort liknande arbeten och shellac är det enda som verkligen funkar. Shellac är lösningsbaserat och luktar en del. Så bra om du kan vara utomhus. Så häkta sv dörren och sätt nån plast eller liknande för.

Jobbet som sådant är ganska enkelt dock och shellac torkar snabbt.

1. Rugga till ytan med sandpapper

2. spackla vid behov.

3. Grunda med shellac - "kvistlack".

4. Sen är det bara grund och färg kvar.

Gällande din andra fråga så är det om något fönsterpartiet som kan vara lite sämre på att hålla värmen på rätt sida. Där kan du om du vill byta ut glasen som sitter mot en modern kassett, det kostar inte så mycket. Vill du ha kvar glaset som det är så funkar det ju också såklart.

Slutligen så är det en vanlig dörr med sidoljus. Så dörren är väl troligtvis 10x21 och sidoljus 4x21 eller liknande. Fast på den tiden när det där byggdes så kom dörr och sidoljus som en stor modul.

Tack så hemskt mycket för utförligt svar.
Tror jag låter den vara i sin original naturliga färg och bara putsar till den och ger den lyster.
Tips på bets?
Modulkassett får jag kolla på . 👍

Bets har jag ingen erfarenhet av i utomhusmiljö tyvärr, så där får någon annan assistera!

Vad är handtaget i för material? Att putsa upp det är en liten detalj som gör stor skillnad.

Lite dålig bild men är det inte en teak-dörr? Isf kan du tvätta av den och slipa med fint slippapper, sen olja in den med teakolja.

Tänkte också teakdörr. I så fall slipa, och sedan olja. Jag gjorde det med vår dörr från -72 för några år sedan. Numera tvättar och oljar jag den varje år. Är alltid sjukt dålig på att ta förebilder, men tog några bilder under arbetets gång. Första 2 bilderna när jag slipade, de andra 2 bilderna är före och efter tvätt och oljning.

• 84426972bc805baee649614be2889f59.jpeg
    Skapa konto
  • a472f919a2a2451c10935bba1b1d0591.jpeg
    Skapa konto
  • 4a666e089f3e420c77fa51f4ccbbb137.jpeg
    Skapa konto
  • 235a9c83bc8fcef783af14505461f8b3.jpeg
    Skapa konto
  • Gilla
Larsa och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.