Hej! Jag har ett gammalt infällt lås där pinnen till trycket (handtaget) rostat fast i låskistan. Jag har försökt med rostlösningsmedel, men det har inte hjälpt. Blev även tvungen att såga av trycket med vinkelslip och så har jag stått och slagit med hammaren på pinnen. Ledde ingen vart. Nu har roddaren i låskistan blivit lite lös, men låset funkar ännu.
Vad göra till nästa?

Tack för svar!

Borra ur den med lämpligt stor, och fila ur det sista om det inte går att knacka ur

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
F Farmarskruv38234 skrev:
Hej! Jag har ett gammalt infällt lås där pinnen till trycket (handtaget) rostat fast i låskistan. Jag har försökt med rostlösningsmedel, men det har inte hjälpt. Blev även tvungen att såga av trycket med vinkelslip och så har jag stått och slagit med hammaren på pinnen. Ledde ingen vart. Nu har roddaren i låskistan blivit lite lös, men låset funkar ännu.
Vad göra till nästa?

Tack för svar!
Värme löser allt

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Jag har borrat ur en del tryckespinnar genom åren.
Kapa/såga av tryckespinnen/trycket så nära du kan utan att skada dörrbladet, sedan börjar jag borra med en mindre borr (kanske 3,5-4mm) och stegar sedan upp dimensionen, det är lättare att borra i centrum av tryckespinnen med en mindre borr men inte så liten dimension att den brister.
Ofta släpper det direkt när man borrar men det händer att jag får kollapsa det som blir kvar så jag tvingar in det som blir kvar i det borrade hålet.

• Gilla
Farmarskruv38234
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.