Fönsterremsorna har legats i boden i flera år. När jag blöttar och 'klistrar' dem på innefönster/karmen vill de gärna lossa sig efter ett dygn.

Kanske har de redan blivit fuktiga och klistret inte vill fästa en gång till, eller?
 
Redigerat:
Har de hållit sig torra ska de gå att använd även efter ett antal år. Jag har haft en rulle som råkade bli blöt i kanten och den klistrade ihop sig och gick inte att rulla upp, så tror det märks om de blivit dåliga.

Men det är lite teknik att sätta upp dem bra.
Få dem precis genomblöta, utan att det blir så mycket vatten att klistret börjar sköljas bort. Lägga dem slätt och på rätt ställe direkt (i alla fall till 95%). Dra till dem så de ligger helt emot överallt, men utan att rubba läget, och trycka in remsan ordentligt i alla hörn och vinklar.
Kanske har du något att förbättra där? Om de krullar ihop sig när de torkat och inte har fastnat är mina första gissningar för mycket vatten eller inte tillräckligt tight fastsmetad vid appliceringen.
 
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
Det jag minns var från föräldrarna att man förde remsan som en djupt-U med klistersidan utåt och doppade botten i 'U' precis i skålen med vatten/mjölk och sedan klistrade man upp - kräver en smula träning med nyttjande av ytspänningen i vätskan i skålen innan man fick till det men sedan gick det rätt fort - mjölk hade man för att det fäste bättre än med enbart vatten då remsorna på den tiden (och kanske fortfarande) hade liknande klister som frimärken (typ stärkelsklister/tapeklister) och lade man dom i vatten lite för länge så kunde det lösas upp och försvinna från pappret.

och fönsterremsor går tydligen att köpa fortfarande - på ICA !
 
De krullar ihop sig när de torkat. Dessutom, tror jag att min metod sköljer bort en del av klistret.
Hur får man de genomblötta utan att använda för mycket vatten?
 
X xxargs skrev:
Det jag minns var från föräldrarna att man förde remsan som en djupt-U med klistersidan utåt och doppade botten i 'U' precis i skålen med vatten/mjölk och sedan klistrade man upp
Man doppar bara mitten av U:et?
Med tanken på frimärken tror jag verkligen att jag har båda remsor som har fästats till sig själv och förbrukt klistret samt att jag använder för mycket vatten. 🤔
 
Har rullen varit fuktig är det ingenting man misstänker. Det är uppenbart då det blir omöjligt att rulla av remsan. Jag brukar hålla ett finger under ytan i en skål med vatten och dra remsan under fingret så att den snabbt doppas och sedan kommer upp igen. Ibland ger underlaget dåligt fäste för klistret. Är det någorlunda rent och fettfritt där du försöker klistra dem?
 
@Avemo, eftersom jag inte har en ny rulle att jämföra med vet jag inte riktigt hur det borde bli när man rullar av remsan. Det känns lite som att dra bort frimärken som inte är helt fast men... Tydligen finns det tillräkligt klister på för att nästan funka på flera ställen men inte riktigt, och inte alls ibland.

Det du beskriver är hur jag gjort men efter det har jag dragit remsan genom två fingrar för att få bort ganske mycket vatten. Jag tror att det lilla klister som finns kvar har svårt att klara det steget. Jag får nog köpa ett par nya rullar och förbättrar tekniken. 👍
 
Min erfarenhet är att om rullen varit lite fuktig så sitter det fast på många ställen så att man ofta river sönder den när man försöker rulla av den. Och har den varit mycket fuktig så är rullen en massiv puck som det är omöjligt att rulla av något från. Går det att rulla av remsan så går det att använda den är min erfarenhet. Steget att dra den mellan fingrarna brukar inte jag utföra. Kanske att du skrapar bort lite av klistret när du gör så.
 
  • Gilla
lllusion
  • Laddar…
Det ska inte vara något att dra alls, remsan ligger helt löst rullad när den är ny. Typ snurrar upp sig själv om man inte sätter fast änden med en tejpbit.

Jag brukar ha vatten i en låg, vid skål. (tänk ungefär djup tallrik) Håll remsan i vardera änden och dra den genom vattnet från ena änden till andra, ungefär så fort det går utan att tappa kontroll på vad man gör och att allt glider igenom bra.
Allt papper hinner inte bli synligt genomblött direkt, men blir det i efterhand. Håll gärna lodrätt någon sekund för avrinning.
Placera in direkt där den ska vara, försvinner massor av klister ifall man lägger om dem. Lite småjusteringar, framför allt för att komma i botten på 90-vinkeln är ok, men undvik upprepat pill. Görs genom att trycka/skjuta, kan remsan inte glida är den för torr (eller har tappat slemlagret av klister).
Använd inte längre bitar än att du kan kontrollera dem. Är du ovan så ta t.ex. 2 dm separat för att lägga i hörnen och dela långsidan på två raka remsor.
Som avslutning drar jag fingret över remsan och DÅ tar man bort överflödigt vatten, som pressas ur papperet (samtidigt som allt läggs helt slätt mot underlaget, ända ut i kanten). Torka bara upp det som hamnar på träet bredvid. Från nu ska remsan inte nuddas innan den är helt fasttorkad.
 
R Räknenisse skrev:
Det ska inte vara något att dra alls, remsan ligger helt löst rullad när den är ny. Typ snurrar upp sig själv om man inte sätter fast änden med en tejpbit.
Då är inte mina remsor bra.
R Räknenisse skrev:
Jag brukar ha vatten i en låg, vid skål. (tänk ungefär djup tallrik) Håll remsan i vardera änden och dra den genom vattnet från ena änden till andra, ungefär så fort det går utan att tappa kontroll på vad man gör och att allt glider igenom bra.
Allt papper hinner inte bli synligt genomblött direkt, men blir det i efterhand. Håll gärna lodrätt någon sekund för avrinning.
Placera in direkt där den ska vara, försvinner massor av klister ifall man lägger om dem. Lite småjusteringar, framför allt för att komma i botten på 90-vinkeln är ok, men undvik upprepat pill. Görs genom att trycka/skjuta, kan remsan inte glida är den för torr (eller har tappat slemlagret av klister).
Använd inte längre bitar än att du kan kontrollera dem. Är du ovan så ta t.ex. 2 dm separat för att lägga i hörnen och dela långsidan på två raka remsor.
Som avslutning drar jag fingret över remsan och DÅ tar man bort överflödigt vatten, som pressas ur papperet (samtidigt som allt läggs helt slätt mot underlaget, ända ut i kanten). Torka bara upp det som hamnar på träet bredvid. Från nu ska remsan inte nuddas innan den är helt fasttorkad.
Perfekt! Jag tar nya tag.
Tack!
 
Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
@Räknenisse
Det var en helt annan upplevelse med nya remsor. Dina instruktioner var lätt att följa och metoden funkar bra. Tack. 👍
 
Nu att det är dags att ta bort innerfönster, vad är rådet för att få bort remsorna? Är det bara att blötta pappret med pensel och vatten? Funkar inte så grejt då remsorna är rätt så fast.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.