Hej! Ett låshus till toa var trasigt. En fjäder var trasig och roddare var utsliten. Jag hittade ersättare i annat liknande låshus i en gammal dörr som inte används. Jag var osäker på hur alla delar skulle sitta i låshuset och har googlat en massa men hittar ingen bild på riktigt likadant. Jag fick i hop något som faktiskt fungerar, se bifogad bild! Men med låshuset i dörren uppstår ett problem. Jag behöver dra till dörren lite extra för att kunna stänga dörren (detta kan jag såklart justera) och ibland när jag gjort detta går det inte att öppna. Behäver då låsa och låsa upp för att få det att funka igen (tror jag, har bara testat utifrån än så länge och med mejsel meckat lite tills det går att öppna. Så här vill jag ju inte ha det, ska ju funka. Någon som kan se på bilden något uppenbart fel jag gjort i montering som skulle kunna orsaka detta?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Jag har mekat en del med liknande lås. Jag skulle tro att fjädern som tumnageln vilar emot ska spännas upp ca. 45 grader och stickas ned i ett långsmalt hål i ett vridbart silverglänsande metallbleck. Sedan kanske de två vridbara metallbläcken under låskolven behöver justeras innan man kan stänga till låset. Att få locket utan att fjädrana sprätter iväg delar över golvet är kanske den svåraste utmaningen här.
Jag har mekat en del med liknande lås. Jag skulle tro att fjädern som tumnageln vilar emot ska spännas upp ca. 45 grader och stickas ned i ett långsmalt hål i ett vridbart silverglänsande metallbleck. Sedan kanske de två vridbara metallbläcken under låskolven behöver justeras innan man kan stänga till låset. Att få locket utan att fjädrana sprätter iväg delar över golvet är kanske den svåraste utmaningen här.
Mitt råd är att köpa ett nytt låshus ASSA 2020.
Det saknas fjäderbelastning på en komponent i bild men tror att du redan löst problemet, missade att inlägget var så gammalt.
Låshus 404T är lite knepigt att komma ihåg då det finns en uppsjö av olika varianter då de ändrats invändigt många gånger genom åren.
Det saknas fjäderbelastning på en komponent i bild men tror att du redan löst problemet, missade att inlägget var så gammalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Låshus 404T är lite knepigt att komma ihåg då det finns en uppsjö av olika varianter då de ändrats invändigt många gånger genom åren.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "ASSA 2020"
Låshus 2020 Assa
För inner- och toalettdörrar
499 kr inkl moms
Läs mer
Liknande trådar
-
Vi måste reparera garagets ytterdörr, byta ut de tunna faner-skivorna
Byggmaterial & Byggteknik -
Går denna köksblandare att reparera
Vatten & Avlopp -
Reparera / fixa kartong-innerdörr i lägenhet?
Fönster & Dörrar -
Går det att reparera denna trasiga låscylinder?
Fönster & Dörrar -
Var kan jag hitta/reparera ett låshus/låskista
Fönster & Dörrar