583 läst ·
19 svar
583 läst
19 svar
Montering av handtag utsida altandörr
Blir det inte en av varje? Alltså en höger och en vänster, står man inifrån och tittar är ju dörren högerhängd.TeroM skrev:
Hade velat undvika "nyckellåsning", känns bökigt av någon anledning. Men det kanske får bli ett sådant handtag ändå verkar det som!
Nytt bud då:
https://www.laskompaniet.se/product/hoppe-london-sakerhetshandtag-93s-8x53mm?sku=50019316
https://www.laskompaniet.se/product/hoppe-london-handtag-350kl-blind-silver?sku=50111551
+ roddarkopplingen och genomgående skruv.
Jag måste väl inte ha låsbart från båda håll? Utifrån kvittar det helt.
Inser i skrivande stund att skruvhålen i länkade handtag inte verkar vara samma, så genomgående skruv blir svårt.
Tacksam för svar TeroM!
Edit: Genomgående skruv kanske är onödigt eller rent ut sagt omöjligt? Så då kan jag bara köpa random handtag på utsidan med samma storlek på roddare bara.
Ja, höger inne och vänster ute med din altandörr.Robhe skrev:
Blir det inte en av varje? Alltså en höger och en vänster, står man inifrån och tittar är ju dörren högerhängd.
Hade velat undvika "nyckellåsning", känns bökigt av någon anledning. Men det kanske får bli ett sådant handtag ändå verkar det som!
Nytt bud då:
[länk]
[länk]
Inser i skrivande stund att skruvhålen i länkade handtag inte verkar vara samma, så genomgående skruv blir svårt.
Tacksam för svar TeroM!
Edit: Genomgående skruv kanske är onödigt eller rent ut sagt omöjligt? Så då kan jag bara köpa random handtag på utsidan med samma storlek på roddare bara.
Finns med kodlås och andra alternativ till nycklar men tänk på att den inte skall gå i lås bara genom att fälla ner handtaget då ni i det fallet kommer att låsa er ute.
Inget lås på utsidan så det kan vara ”vad som helst ” men snyggare med samma stil och dolda skruvar men det förutsätter även att skruvarna inte krockar med spanjoletten.
Produkter som diskuteras: "dolda skruvar"
Trallverktyg Deck Tool 2.0 FAST
För dolt skruvmontage av trall
606 kr inkl moms
Läs mer
Det är endast den understa skruven som hade kunnat vara genomgående men det är onödigt.Robhe skrev:
Blir det inte en av varje? Alltså en höger och en vänster, står man inifrån och tittar är ju dörren högerhängd.
Nytt bud då:
[länk]
[länk]
Tacksam för svar TeroM!
När du skriver att du vill undvika nyckellåsning vad hade du tänkt "låsa" med? en icke återfjädrande handtagsspärr motsvarande Fix 840 (svart knopp)?
Det handtaget 350kl du länkar för utsidan fungerar men är tänkt att användas till låsbar spanjolett normalt används ett handtag med kortare fästplatta.
Du behöver inte ha låsning från utsidan om du inte så önskar och det är krångligare att installera, då används låsbart handtag ASSA 8350S som har en medbringare för utsidans låscylinder men det är en lösning jag sällan installerar.
Jag skulle vilja ha ett vrede bara, alltså typ samma låsanordning som en låscylinder för nyckel har fast utan nyckeln. Ser noll anledning till att ha en nyckel i, men det kanske är bra 🙂1 123abc skrev:Det är endast den understa skruven som hade kunnat vara genomgående men det är onödigt.
När du skriver att du vill undvika nyckellåsning vad hade du tänkt "låsa" med? en icke återfjädrande handtagsspärr motsvarande Fix 840 (svart knopp)?
Det handtaget 350kl du länkar för utsidan fungerar men är tänkt att användas till låsbar spanjolett normalt används ett handtag med kortare fästplatta.
Du behöver inte ha låsning från utsidan om du inte så önskar och det är krångligare att installera, då används låsbart handtag ASSA 8350S som har en medbringare för utsidans låscylinder men det är en lösning jag sällan installerar.
Det spelar egentligen noll roll, snyggare utan nyckel också 😎
Är genomgående skruv på något sätt säkrare?
Tror jag har koll på det hela nu.
Slutar med att jag byter ut hela dörren 😉
Men då är väl förslaget från 123abc rätt, Fix 840 är vad du vill ha och sen enkelt handtag som passar på den.
Det är väl alltid säkrare med skruvar som inte är åtkomliga men funkar tydligen inte med fix spanjoletten. Envägsskruvar ökar säkerheten lite och omgivningen lär sig nya svordomar när du vill ta loss handtagen vid ommålning
Det är väl alltid säkrare med skruvar som inte är åtkomliga men funkar tydligen inte med fix spanjoletten. Envägsskruvar ökar säkerheten lite och omgivningen lär sig nya svordomar när du vill ta loss handtagen vid ommålning
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden