norrbottenstorpet skrev:
Den MÅSTE du ha. Om man inte rengör pistolen med rengöringsvätska efter användning så torkar den ihop och blev en engångsartikel. Så se till att rengöringsvätska finns tillgängligt efter skumning.

Vad det gäller Biltema så har de såväl en budgetvariant som en lite dyrare modell av pistol. Jag länkade till den dyrare, som har "teflon" på insidan, som gör den lättare att rengöra.
Nja....skall du använda pistolen inom ett par veckor behöver man inte rengöra den.
Men längre uppehåll kräver rengörning.
 
Elitefönster säger så här:

Använd aldrig fogskum eller liknande i någon del av montaget, ej heller vid fogning mellan karm och vägg! Förutom risken att produkten deformeras vid skummets expansion, gör användning av skum att produkten inte kan efterjusteras eller tas bort; därmed kan varken montagefel eller eventuella tillverkningsfel åtgärdas.
På grund av dessa problem som skummet orsakar gäller
inte tillverkarens garanti vid användning av fogskum.

texten finns här:

http://www.elitfonster.se/Documents..._mm/Montage_sidohangda_altandorr_20090813.pdf
[/FONT]
[/FONT]
 
Redigerat:
GIX skrev:
Elitefönster säger så här:

Använd aldrig fogskum eller liknande i någon del av montaget, ej heller vid fogning mellan karm och vägg! Förutom risken att produkten deformeras vid skummets expansion, gör användning av skum att produkten inte kan efterjusteras eller tas bort; därmed kan varken montagefel eller eventuella tillverkningsfel åtgärdas.
På grund av dessa problem som skummet orsakar gäller
inte tillverkarens garanti vid användning av fogskum.
Tack för varningen. Enbart detta var ett fullgott skäl att inte välja Elitfönster.
 
  • Gilla
Filip47 och 2 till
  • Laddar…
hehe, det var exakt min tolkning av detta också..... :)
 
Det finns olika lösningar: man kan foga hörnen så de sitter, ev botten och dreva kanter och topp. Själv drevar jag när det är trä och drevar/fogar vid betong/lättbetong beroende på fönster. Använd absolut lågexpanderande fogskum avsett för fönster - efter att fönstret sitter 100%.
Vid plastfönster - foga alltid… Mitt råd iaf.
MEN använd för fasen aldrig karmskruv utan karmhylsor och Adjufix för att få fönstret på plats, självklar med distanser och kilar också. De ska sitta länge och är utsatta så lägg lite extra på att få det rätt.
 
  • Gilla
1212
  • Laddar…
Isocyanatfritt fogskum efter ca 5 år. Man ser rakt igenom, inte konstigt att det är drag runt plast fönstren.
 
  • 20260429_191619.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260429_191613.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
robsan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.