33 630 läst ·
20 svar
34k läst
20 svar
Dreva eller fogskum?
Nja....skall du använda pistolen inom ett par veckor behöver man inte rengöra den.norrbottenstorpet skrev:Den MÅSTE du ha. Om man inte rengör pistolen med rengöringsvätska efter användning så torkar den ihop och blev en engångsartikel. Så se till att rengöringsvätska finns tillgängligt efter skumning.
Vad det gäller Biltema så har de såväl en budgetvariant som en lite dyrare modell av pistol. Jag länkade till den dyrare, som har "teflon" på insidan, som gör den lättare att rengöra.
Men längre uppehåll kräver rengörning.
Elitefönster säger så här:
Använd aldrig fogskum eller liknande i någon del av montaget, ej heller vid fogning mellan karm och vägg! Förutom risken att produkten deformeras vid skummets expansion, gör användning av skum att produkten inte kan efterjusteras eller tas bort; därmed kan varken montagefel eller eventuella tillverkningsfel åtgärdas.
På grund av dessa problem som skummet orsakar gäller
inte tillverkarens garanti vid användning av fogskum.
texten finns här:
http://www.elitfonster.se/Documents..._mm/Montage_sidohangda_altandorr_20090813.pdf
[/FONT][/FONT]
Använd aldrig fogskum eller liknande i någon del av montaget, ej heller vid fogning mellan karm och vägg! Förutom risken att produkten deformeras vid skummets expansion, gör användning av skum att produkten inte kan efterjusteras eller tas bort; därmed kan varken montagefel eller eventuella tillverkningsfel åtgärdas.
På grund av dessa problem som skummet orsakar gäller
inte tillverkarens garanti vid användning av fogskum.
texten finns här:
http://www.elitfonster.se/Documents..._mm/Montage_sidohangda_altandorr_20090813.pdf
[/FONT][/FONT]
Redigerat:
Tack för varningen. Enbart detta var ett fullgott skäl att inte välja Elitfönster.GIX skrev:Elitefönster säger så här:
Använd aldrig fogskum eller liknande i någon del av montaget, ej heller vid fogning mellan karm och vägg! Förutom risken att produkten deformeras vid skummets expansion, gör användning av skum att produkten inte kan efterjusteras eller tas bort; därmed kan varken montagefel eller eventuella tillverkningsfel åtgärdas.
På grund av dessa problem som skummet orsakar gäller
inte tillverkarens garanti vid användning av fogskum.
Det finns olika lösningar: man kan foga hörnen så de sitter, ev botten och dreva kanter och topp. Själv drevar jag när det är trä och drevar/fogar vid betong/lättbetong beroende på fönster. Använd absolut lågexpanderande fogskum avsett för fönster - efter att fönstret sitter 100%.
Vid plastfönster - foga alltid… Mitt råd iaf.
MEN använd för fasen aldrig karmskruv utan karmhylsor och Adjufix för att få fönstret på plats, självklar med distanser och kilar också. De ska sitta länge och är utsatta så lägg lite extra på att få det rätt.
Vid plastfönster - foga alltid… Mitt råd iaf.
MEN använd för fasen aldrig karmskruv utan karmhylsor och Adjufix för att få fönstret på plats, självklar med distanser och kilar också. De ska sitta länge och är utsatta så lägg lite extra på att få det rätt.
Produkter som diskuteras: "karmhylsor"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

