Har en gammal förrådsdörr, troligen runt 40 år gammal. Dörren är väldigt dålig men vill inte lägga pengar på den då förrådet inte är särskilt fint överhuvudtaget utan rätt risigt. Karmen är lös i nedre högre hörnet. Det är en murad byggnad så jag undrar om kanske infästningarna lossat lite, den är lite gisten så har varit svår att öppna o stänga ibland så kanske blivit så med tiden.. Lurar på om man kan fästa karmen temporärt om man drar en ny skruv in teglet. Mexitegelet ytterst på fasaden är löst på ett par ställen, men jag tror det riktiga teglet bakom sitter. Sen undrar jag hur man ska tänka underst, karmen mot golvet är riktigt risig utåt. Funderade på om man kunde lägga betong eller murbruk mot bara o göra en sluttande kant, så verkar d ha varit o lossnat, o vara på andra sidan. Men känns inte riktigt bra att lägga sånt direkt mot trä. Behöver verkligen inte bli nåt riktigt bra, bara så d håller några år till om möjligt.
Det kan sitta en regel bakom som det är spikat i men jag ser även karmar som är spikade i tegel.
Det enklaste brukar vara att att rikta karmen så den är rätt, brukar gå att slå in kilar under sidostycket om det behöver höjas.
Sedan när allt sitter bra så fogskummar man så fäster karmen bra, om det behövs så fixerar man karmen med stöttor/reglar eller med distanser mellan dörrblad och karm (tänk på att de bör sticka ut så du kan dra bort dom när skummet härdat).
Fukta lite innan du skummar med en blomspruta eller liknande det gilla fogskummet.
Om dörrbladet behöver hyvlas så kan man göra det och sedan olja och måla.
Det är kanske inte rätt men vad gör man med en gammal dörr som bara ska livsförlängas som det inte är så noga med.
Jag kan inte göra en bedömning av tröskeln och avstånden men ofta räcker det med lite UV-resistent byggfog eller annan lämplig fog.
Det enklaste brukar vara att att rikta karmen så den är rätt, brukar gå att slå in kilar under sidostycket om det behöver höjas.
Sedan när allt sitter bra så fogskummar man så fäster karmen bra, om det behövs så fixerar man karmen med stöttor/reglar eller med distanser mellan dörrblad och karm (tänk på att de bör sticka ut så du kan dra bort dom när skummet härdat).
Fukta lite innan du skummar med en blomspruta eller liknande det gilla fogskummet.
Om dörrbladet behöver hyvlas så kan man göra det och sedan olja och måla.
Det är kanske inte rätt men vad gör man med en gammal dörr som bara ska livsförlängas som det inte är så noga med.
Jag kan inte göra en bedömning av tröskeln och avstånden men ofta räcker det med lite UV-resistent byggfog eller annan lämplig fog.
Klicka här för att svara