5 806 läst ·
14 svar
6k läst
14 svar
Normcentral med automatsäkring och jordfelsbrytare
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Fullbestyckad? Tycker jag låter som ett bra pris. Du kanske kan komma undan några få kronor om du beställer via elbutik.se, men knappast värt det.
http://www.elbutik.se/product.html/fardigmonterade-normcentaler-quick-connect?category_id=1874
Här ligger en treraders, 39-platser för ca 3000:-
Då har den 9 automatsäkringar, HB och JFB, dvs inte fullbestyckad.
Hager är ett bra märke.
Vad vill din elektriker skicka på dig för märke för sina 4000:- ?
Här ligger en treraders, 39-platser för ca 3000:-
Då har den 9 automatsäkringar, HB och JFB, dvs inte fullbestyckad.
Hager är ett bra märke.
Vad vill din elektriker skicka på dig för märke för sina 4000:- ?
Ingen aning om märke eller utförande. Har bara pratat snabbt om det. Är sådan novis på elgrejer...Mikael_L skrev:
Vad ska jag tänka på om jag ska köpa eget skåp?
Har alla automatsäkringar inte jordfelsbrytare i sådana här skåp?
Plåt eller plast?
Ska ha den i en blivande tvättstuga, IP 30 räcker eller?
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Om du är helt novis så avråder jag dig från att köpa en central själv, det kommer bara sluta med att elektrikern får åka och köpa saker som du råkat glömt för att det är omöjligt att veta att de behövs när man inte jobbar med det eller fel säkringar eller något sånt. Fel antal osv osv.
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Och från en sak till en annan och tillbaks igen, ABBs normcentraler och normapparater. Är det någon som tycker att de är bra? Min korta erfarenhet av ABB är inte helt förträfflig direkt... om jag säger så här, jag har sagt fula ord.
//Patrik
//Patrik
Patrik_Hed skrev:
ABB använder man inte, om inte kunden kräver det...
På firman använder vi nästan bara Hager, ibland MG, är det när vi bygger skåp eller till industrin blir det siemens.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 939 inlägg
Vad är det som är så dåligt med ABB?
Det är ju ett stort företag (visserligen med möjliga brister som stora företag kan ha...)
EDIT: Ni menar inte AEG?
Det är ju ett stort företag (visserligen med möjliga brister som stora företag kan ha...)
EDIT: Ni menar inte AEG?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
En morgon var jag och skulle byta en ABB-säkring lite fort innan jag skyndade vidare, men det var lättare sagt än gjort. Det visade sig att det inte gick att använda fasskenan till de gamla ABB-säkringarna och den nya!!!
Kopplade om en grupp i en liten plåtkapsling med dörr och där tyckte jag att snabbkopplingarna på nolla och jordskenorna var helt värdelösa och det var ganska omständigt att skruva bort plåten och dörren.
Nej, Hager är verkligen ett bra märke.
//Patrik
Kopplade om en grupp i en liten plåtkapsling med dörr och där tyckte jag att snabbkopplingarna på nolla och jordskenorna var helt värdelösa och det var ganska omständigt att skruva bort plåten och dörren.
Nej, Hager är verkligen ett bra märke.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag tror att det handlar om att designen blev annorlunda nånstans i tiden. I min lägenhet drogs det ny el typ 96, och allting är hager, sen nu gick en dvärgbrytare sönder. Köpte en ny hager men den ville inte passa i skena med det andra.
Ja jag kan väl förtydliga.
Jag tycker att 4000:- (inkl moms) absolut inte är något att bråka om ifall vi pratar om de bättre märkena och "normalt" bestyckad.
Du ska inte på något vis jämföra en Hager mot en Rutab på Jula för 1500:-.
Men det var därför jag också ville veta vad han tänkte sätta upp för de där pengarna, var det en Malmbergs så är det inte lika bra pris längre.
Är det 4000:- + moms så är det väl lite mer än du kan ragga rätt på själv, men fortfarande inte anmärkningsvärt på något vis. Han har ju trots allt lite att göra med att beställa och konfigurera upp den. Så det är nog fortfarande att anses som helt OK.
Och ja, jag är ingen elektriker själv, och dessutom en riktig snåljåp. Så jag går definitivt inte i försvar för någon okänd elektriker.
Jag tycker att 4000:- (inkl moms) absolut inte är något att bråka om ifall vi pratar om de bättre märkena och "normalt" bestyckad.
Du ska inte på något vis jämföra en Hager mot en Rutab på Jula för 1500:-.
Men det var därför jag också ville veta vad han tänkte sätta upp för de där pengarna, var det en Malmbergs så är det inte lika bra pris längre.
Är det 4000:- + moms så är det väl lite mer än du kan ragga rätt på själv, men fortfarande inte anmärkningsvärt på något vis. Han har ju trots allt lite att göra med att beställa och konfigurera upp den. Så det är nog fortfarande att anses som helt OK.
Och ja, jag är ingen elektriker själv, och dessutom en riktig snåljåp. Så jag går definitivt inte i försvar för någon okänd elektriker.
Klicka här för att svara