11 098 läst ·
17 svar
11k läst
17 svar
Behörighet för LED (och annan svagström)
Sida 1 av 2
Min fundering lyder som rubriken. Vad är tillåtet och icke tillåtet för installation av svagströmsanläggningar för en icke behörig?
Jag tänker mig om man till exempel vill ha LED-belysning?! Den borde man väl få koppla ända fram till där starkstömmen möter drivdon
Nån med kunskap i ämnet?
Jag tänker mig om man till exempel vill ha LED-belysning?! Den borde man väl få koppla ända fram till där starkstömmen möter drivdon
Nån med kunskap i ämnet?
Moderator
· Stockholm
· 57 599 inlägg
Det finns regler som är något i stil med mindre än 50VA (alltså volt ggr Ampere) och max 10A, Jag är inte säker på om jag kommer ihåg rätt ang, 50, det kan vara en högre siffra.
Kort kan man säga att all fast elinstallation där ström och/eller spänning kan vålla skada på person, egendom, husdjur är behörighetskrävande. Så som svar på din fråga blir det: om det är en mindre anläggning är det ok, men man måste tänka på skademöjligheten. En anläggning med låg spänning tex 5 volt KAN vara behörighetskrävande, det beror på hur anläggningen är.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg
12 V spottar är ju ett typiskt fall som man skulle kunna tro är icke behörighetskrävande, men på grund av brandfaran gör det behörighetskrävande.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Gränsen för behörighetskrävande går vid 50 V, 200 VA eller 10 A enligt ELSÄK-FS 2007-2
Vissa konverters för LED går bort direkt, bl.a. Maxi Jolly lämnar upp till 90V ut (öppen krets).
Sedan när då? Står fortfarande att stickproppsanslutet är ok på elsäkerhetsverket. Dessutom finns det ju 10W möbelspottar på 12V, för att inte tala om alla just LED på 12V.Patrik_Hed skrev:
Elinstallationsarbete som får utföras utan krav på behörighet
3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar är undan-tagna från krav på behörighet. Undantaget gäller inte för elinstallations-arbete som utförs i miljöer som är explosiva.
1. Byte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår i en fast installerad anläggning.
2 .Fast anslutning och byte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder.
3. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärmeanläggning för
för skyddsklenspänning med nominell spänning högst 50 V.
5. Tillfällig losskoppling eller anslutning av maskin, apparat, bruks-föremål eller annan anordning i ett laboratorium, provrum eller liknande för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.
3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar är undan-tagna från krav på behörighet. Undantaget gäller inte för elinstallations-arbete som utförs i miljöer som är explosiva.
1. Byte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka ingår i en fast installerad anläggning.
2 .Fast anslutning och byte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen i bostäder.
3. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärmeanläggning för
för skyddsklenspänning med nominell spänning högst 50 V.
5. Tillfällig losskoppling eller anslutning av maskin, apparat, bruks-föremål eller annan anordning i ett laboratorium, provrum eller liknande för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.
Då är det alltså OK att byta CEE416 uttag utan behörighet?frohike skrev:Elinstallationsarbete som får utföras utan krav på behörighet
När vi ändå är inne på det spåret, vad ställs för krav på den som tillverkar skarvsladdar, då framförallt sladdar med CEE4xx don? Torde väl inte kunna ses som behörighetskrävande arbete?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 806 inlägg
Tror inte det. Vilken klåpare som helst får tillverka en produkt bara den uppfyller relevant produktstandard och därmed blir CE-märkt.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 213 inlägg