4 199 läst ·
14 svar
4k läst
14 svar
Dela Nolla & Jord
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Hej!
Jag fick förfrågan att installera en häll och ugn i ett hus.
Det är inga problem med det i sig, utan jag tänkte
höra mest med er, vad ni anser är smidigast.
Huset har bara 1 fas!
Idag är det betong alltihopa och i spisdosan
är det framdraget en fas bara som är avsäkrat med 20 A
och 4mm.
Eftersom det räcker för att installera hällen på (befintliga RKn), så istället för
att lista i hela huset från centralen i betongen , skitfult . så tänkte jag att man petar in en
till 4mm kabel genom rören fram till spisuttaget och anväder det som L2
till ugnen och har samma jord och nolla för Hällen och Ugnen.
d^_^b eller q(;^
p
Jag fick förfrågan att installera en häll och ugn i ett hus.
Det är inga problem med det i sig, utan jag tänkte
höra mest med er, vad ni anser är smidigast.
Huset har bara 1 fas!
Idag är det betong alltihopa och i spisdosan
är det framdraget en fas bara som är avsäkrat med 20 A
och 4mm.
Eftersom det räcker för att installera hällen på (befintliga RKn), så istället för
att lista i hela huset från centralen i betongen , skitfult . så tänkte jag att man petar in en
till 4mm kabel genom rören fram till spisuttaget och anväder det som L2
till ugnen och har samma jord och nolla för Hällen och Ugnen.
d^_^b eller q(;^
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Du skrev ju precis att det är enfas? Hur kan du då få fram L2?
Nej, det går inte. Koppla in hällen på enfas, om det inte går så får de byta till en som det går på.
//Patrik
Nej, det går inte. Koppla in hällen på enfas, om det inte går så får de byta till en som det går på.
//Patrik
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Nu tror jag att det blev lite missförstånd.
Hällen är ju på en fas. den strömmen tar jag från befintlig spisdosan eftesom det bara finns en fas i den.
men för ugnen så är frågan att man petar in en till kabel i spisdosan alltså från en ny säkring och använder den till ugnen och ha gemensam nolla å jord..
Hällen är ju på en fas. den strömmen tar jag från befintlig spisdosan eftesom det bara finns en fas i den.
men för ugnen så är frågan att man petar in en till kabel i spisdosan alltså från en ny säkring och använder den till ugnen och ha gemensam nolla å jord..
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
för att? , det gäller bara att skriva i spisuttaget att dosan är matad av två säkringar tex borde ju funka
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
lägenhet då , big deal
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Nej, det är inte okej för att nollan skulle kunna bli överbelastad.
//Patrik
//Patrik
Varje egen säkring i en 1 fas central MÅSTE ha egen nolla. Annars får ju nollan ta dubbla strömmen när båda belastas fullt.
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
det misstänkte jag också, men vad kan konsekvenserna bli då? varm och fatta eld?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Huset har bara enfas.
Då kan du inte göra som i en trefasanläggning att använda en nolla till två faser.
Med enfas så har du ingen fasförskjutning som "räddar" nollan.
Läs på om trefassystemet så kommer det säkert ett "aha"
Att det ska genas så in i bomben, dra fram en egen matning till ugnen eller sätt den på spisens matning och sätt begränsningen, bara 2 plattor medan ugnen värms upp.
Protte
Då kan du inte göra som i en trefasanläggning att använda en nolla till två faser.
Med enfas så har du ingen fasförskjutning som "räddar" nollan.
Läs på om trefassystemet så kommer det säkert ett "aha"
Att det ska genas så in i bomben, dra fram en egen matning till ugnen eller sätt den på spisens matning och sätt begränsningen, bara 2 plattor medan ugnen värms upp.
Protte
Ska två faser dela nolla så måste det vara två olika faser. Med olika fasförskjutning, annars kommer det att gå 40A i nollan vid full belastning.
Lite svårt att fler-fas-fördela i en lägenhet som bara har en fas in.
Du måste dra ut en ny 3g2,5 kabel från centralen till ugnen. Eller koppla in både ugn och häll på samma 20A fas och låta bli att brassa på för fullt.
Lite svårt att fler-fas-fördela i en lägenhet som bara har en fas in.
Du måste dra ut en ny 3g2,5 kabel från centralen till ugnen. Eller koppla in både ugn och häll på samma 20A fas och låta bli att brassa på för fullt.
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
Japp tack så mycket dudes, det var det jag ville få bekräftat bara. Jag misttänkte att det inte går så lätt som i 3fas anläggning så därför bollade lite tankar med er. Jag har redan bestämt mig för att dra fram ny kabel från centralen så detta var bara en möjlighet jag såg men icke sa nicke.
Kan vara jobbigt att få strömmen att räcka till i en lägenhet med bara 1x25A med alla moderna maskiner som man "måste" ha. I moderna lägenheter har man ju som minst 3x16A vilket är nästan dubbelt så mycket.
Klicka här för att svara