Jag ska bygga ett nytt hus c:a 1000meter längre bort än det gamla. Kan jag själv gräva ner en kabel i (egna) skogen och hurdan kabel ska det vara samt vad kostar den? Jag räknar med att huset blir på 150 m2 och att det ska värmas med bergvärme.
Tacksam för information.

Är det samma fastighetsbetäckning?

Mikael_L
Det är givetvis till stor del beroende på hur stort effektbehov du har, men en 1000 meter kabel kommer nog kosta som minst 100:-/meter. Dvs din kabelkostnad blir som lägst 100.000:-

Detta beroende på apänningsfall blir för stort och tillgänglig kortslutningström för låg ifall du inte tar till mycket rejäla areor.

Det är inte ens säkert att du kan lösa det med en kabel, beroende på hurdant elnät du nu har till huset. Då krävs transformator.

Är det inte samma fastighet ska det på eget abonemang

Samma fastighet nu. Blir det problem om jag vill stycka av fastigheten med nybygget senare?

Mikael_L>> Kan jag ha billigare kabel om jag lägger en transformator vid gamla huset? Vad kostar transformatorn?

Du skulle kunna höra med den lokala nätägaren om vad en nyanslutning skulle kosta

Mikael_L
Nu var det inte så jag tänkte, utan jag tänkte att elleverantören skulle sätta upp en ny transformatorstation.
Men kanske det finns någon möjlighet att själva transformera upp 400V och sen ner på mottagarsidan. Men löser det verkligen problemen med utlösningsvillkoret?
Andra som vet får svara.
Dom kan säkert också uppskatta vilken dimension du behöver på ev kabel.
Har du någon aning om vilken förimpedans du har?
Ligger huset ute på landet?

hultet skrev:
Samma fastighet nu. Blir det problem om jag vill stycka av fastigheten med nybygget senare?
Du får inte ha matning från en fastighet till en annan, dvs om du senare ska stycka av kommer det bli problem.
Ang trafo så är det nätägarens problem, kolla med dom innan du börjar så att du slipper framtida problem.

Mikael_L>> "Förimpedans" ligger skyhögt över mina el-kunskaper. Husen ligger på landet och det finns i dag ingen el närmare nya huset än det gamla torpet. Huvudsäkringen där är i dag 16A. För ett par år sedan tog man ner blankledningen och jag fick en luftkabel, jag vet att den blev över på ett annat ställe.

Det är nog bäst att du undersöker med nätbolaget hur det ställer sig med en nyanslutning trots att det är på din fastighet, så att du egentligen utan problem kunde mata din nybyggnad via befintlig.
Med detta långa avstånd och din redan troligen ganska klena matning blir det inte gärna speciellt bra, dessutom dyrt och kanske i förlängningen till ingen nytta vid ev avstyckning. Kanske ligger trafo eller ev linje redan närmre ditt nybygge så att det är gynnsammare att ansluta från annan punkt än du tänkt dig.

Med de nya riktlinjerna för anslutningskostnader hamnar du nog i häradet 100-150kkr. Det du tänkt göra själv blir också dyrt och nästan säkert inte bra heller. Som sagt hör efter med elbolaget i första hand, sen kan du skriva här igen om du har frågor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.