Hej, vet inte riktigt vart jag skulle posta det här så jag valde den här platsen och hoppas på att det passar.

Har en liten fundering, vår vägförening ska eventuellt sätta upp två gatlyktor vid dem två brevlådeställena som finns men jag undrar hur om någon har ett förslag på hur man löser inkopplingsbiten?

Kan man höra med Eon som har driften om man kan koppla lyktorna direkt till deras stolpar och att vägföreningen står för kostnad/el?

Eller måsta man försöka dra elen till närmaste fastighet och att vägföreingen betalar denna kostnaden för elförbrukningen...?

Nån som har nåt svar på detta eller nån annan lösning?

Det var väl två bra förslag
Ett tredje är att skaffa ett abonemang med mätare och hela köret.

Protte

En deal med Eon är bra för då kan de ge ett fast paketpris på installation,drift och underhåll som kan vara komkurrenskraftigt jämfört med drift i egen regi då man ändå måste köpa in tjänster för det mesta som krävs för att hålla lyktorna igång.

G
swecul skrev:
Eller måsta man försöka dra elen till närmaste fastighet och att vägföreingen betalar denna kostnaden för elförbrukningen...?
Denna lösning kanske initsialt kan bli billigare. Men i längden kan det ju bli strul om den fastigheten byter ägare. Eller om det blir andra konflikter i vägföreningen.

Troligtvis är det kommunen som äger själva belysningsanläggningen och som hyr E.ON ES till att sköta driften. Därför är det bättre att ni vänder er direkt till kommunen och ber snällt om två extra ljuspunkter mot betalning.
Alternativet kan också vara en belysningsstolpe/pollare med solpanel, LED-belysning och rörelsevakt som ger tillräckligt ledljus till att hämta posten.

/H

W
På vår vägförening så fixade vi så att Fortum i det här fallet kopplade på sig på det egna nätet med mätare och allt. Detta stod vägföreningen för. Sedan hyrde vägföreningen in folk som atte upp de 5 stolparna. Vi gick sedan till kommunen (som absolut inte har något med belysning att göra på vägföreningens väg) och frågade om de hade lust att prjsa elräkningen och de hade de gärna.
Så för att summera. Vi stod för all installation och kommunen står för elräkningen.

ok, efter samtal med Eon så fick jag reda på lite mer... dem kan koppla upp egna mätare till stolparna
(det är ca 700 meter mellan dem) då kostar den som lägst 26.500 per mätare....

Alternativt att man kopplade till närmaste fastighet och via en undermätare till fastighetens ordinarie mätare för att kunna se den faktiska förbrukningen, men faktum kvarstår ju att med den här lösningen så KAN det bli struligt vid ägarbyte av fastighet... =P

Skriva servitut?

Har inte nätbolaget monopol på alla former av elnät utanför tomtmark? Ett par gatlyktor blir väl ett elnät om än väldigt litet?

Göran.W
Jag gissar att det inte behövs någon super kraftig belysning och då tänker jag genast på diod armaturer http://energicentra.nu/ och solcell
En diod armatur på 10 watt borde räcka till att lysa upp några brev lådor.
Tillkommer batteri och solcell från tex http://24volt.eu/osc2/catalog/index.php?cPath=1

På någon sida var det nu var såg jag färdiga diod prylar med solcell och allt som var perfekta att sätta över brev lådor.

Nu vet jag inte om det funkar i detta fallet men en tanke iaf.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.