1 377 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Värmesköldar till spots
Hej alla läsare.
Jag skall sätta in halogenspottar (30W 230V) i ett isolerat (mineralull)mellanbjälklag. Vad jag förstår skall tillverkarens föreskrifter följas när det gäller närhet till brännbart material, i mitt fall 300x300x150mm (lxbxh). Jag har försökt att leta efter prefab sköldar med dessa mått men har inte hittat några.... Är det någon som har några tips om var sådana kan finnas eller kan bygga själv, och i såfall hur? Hur gör elektrikern?
Vore tacksam för svar
Tack // Jocke
Jag skall sätta in halogenspottar (30W 230V) i ett isolerat (mineralull)mellanbjälklag. Vad jag förstår skall tillverkarens föreskrifter följas när det gäller närhet till brännbart material, i mitt fall 300x300x150mm (lxbxh). Jag har försökt att leta efter prefab sköldar med dessa mått men har inte hittat några.... Är det någon som har några tips om var sådana kan finnas eller kan bygga själv, och i såfall hur? Hur gör elektrikern?
Vore tacksam för svar
Tack // Jocke
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det finns oranga plastboxar i den storleken från Lumiance. Finns att köpa på elbutik.se. Jag har även sett dem på någon byggmarknad här i Stockholm, men är osäker på om det var Bauhaus, eller möjligen Hornbach.
Var även uppmärksam på om spotten får isoleras över eller ej.
http://www.lumiance-lighting.com/images/stories/catalogs/SE/Installation av downlights.pdf
http://www.lumiance-lighting.com/images/stories/catalogs/SE/Installation av downlights.pdf
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
De är röda, hempulare 
Om jag hade varit dig så hade jag använt "pottor" från tillverkaren av spottsen, då är man liksom helgarderad om något endå skulle hända... Då kan inte armaturtillverkaren skylla på att man använt pottor av något material som dom inte föreskriver eller något sådant.. Och säljer inte tillverkaren av armaturerna skyddskåpor så hade jag köpt andra armaturer.
Går bra att använda vilka pottor man vill, bara de har de rätta måtten.
Så här skriver tex hidealite i sina anvisningar:
Vid montage i isolerade tak skall Hide-a-lite
infällnadsburkar användas enligt våra
rekommendationer.
Det tolkar i varje fall jag som att de frånskriver sig ansvar om man använder en annan typ av burk.. Men som sagt elinstallatören tar ju det yttersta ansvaret!
Vid montage i isolerade tak skall Hide-a-lite
infällnadsburkar användas enligt våra
rekommendationer.
Det tolkar i varje fall jag som att de frånskriver sig ansvar om man använder en annan typ av burk.. Men som sagt elinstallatören tar ju det yttersta ansvaret!
Klicka här för att svara