5 462 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Skruvlock till kopplingsdosa utan skruvfästen
Håller på att byta ut samtliga uttag, doslock, brytare, ja all synlig el på hela övervåningen. Det är snedtak och väggarna är ca 140 cm höga där det är som lägst. Här sitter det en hel del kopplingsdosor och apparatdosor, original från -72. Tidigare så var det doslock som var skruvade i mitten, rakt in genom dosan och in i regeln bakom. Skruven var visserligen täckt med någon sorts gummidamask, men det känns ändå inte safe, speciellt inte nu då det är trängre i dosorna eftersom jag fått skyddsjord dragen.
Frågan är då, vad gör man? Apparatdosorna som jag inte sätter brytare i är det ju enkelt att sätta ett skruvat doslock för. Men kopplingsdosorna som bara har en ring utan fästen för skruvar. Vad gör man? Finns det något smart man kan köpa så det går att montera ett skruvbart doslock för? Barnrum med en klåfingrig 3-åring som snart når upp, så jag vill verkligen skruva fast dem.
Frågan är då, vad gör man? Apparatdosorna som jag inte sätter brytare i är det ju enkelt att sätta ett skruvat doslock för. Men kopplingsdosorna som bara har en ring utan fästen för skruvar. Vad gör man? Finns det något smart man kan köpa så det går att montera ett skruvbart doslock för? Barnrum med en klåfingrig 3-åring som snart når upp, så jag vill verkligen skruva fast dem.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Här finns några tips
http://www.byggahus.se/forum/el/166049-far-man-och-vilken-kabel.html
http://www.byggahus.se/forum/el/166049-far-man-och-vilken-kabel.html
Går verkligen skruven in i regeln bakom? Var det inte en gängad bult som gick in i mitten av dosan? Så såg takdosor ut förr. Det finns nya doslock och skruv som passar till dessa dosor.vectrex skrev:
Annars kan det gå att få dit kopplingsdoslock med dosclips.
Japp, den går igenom plasten och rakt in i 5 tums regeln bakom. Dosorna är för övrigt spikade (eller snarare häftade) genom botten och in i regeln.Rrrrr skrev:
Kan man sätta dosclips fast att dosan har en metallring som är till för snäpplock. Jag tolkar texten ang. dosclipsen som att dom är till för dosor utan ring?
Klicka här för att svara