Har ett problem....
När jag skulle byta mina uttag till nya fräscha så lossna allt inne i väggen, så nu hänger det bara och dinglar, el dosan menar jag då. Måste få det fixat då vi har en liten dotter som springer runt och kan vara lite klåfingrig :rolleyes:
Nån som har nån ide så vore jag tacksam, vill ni veta nåt mer så hör av er.
Mvh Björn

• 006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har själva dosan lossnat? Det kan inte hända... Eller är det infästningen av uttaget i dosan som fallerat?

Dosan i väggen, den kan jag röra runt med i väggen....fattar inte hur dom har satt det. Och när jag byta så var jag varsam.

Bo.Siltberg skrev:
Har själva dosan lossnat? Det kan inte hända... Eller är det infästningen av uttaget i dosan som fallerat?
Kan inte hända? Visst kan det hända!

Har varit med om flera gånger. Antingen är det fel på dosan ("Jula-dosa"). Eller så är det fel på han/hon som monterat dosan. Eller allt som oftast en kombination av alternativ 1 och 2 :cool:

Går det inte komma åt att skruva fast dosan i en regel så kan man klippa sönder den med avbitaren, slita ut den och ersätta med en ny multidosa.

Förtydligande: Med "man" menar jag självklart en elektriker, efter strömmen slagits av!

Redigerat:
Ok... Dosan har ju säkert suttit där sen det vat nybyggt (32 år sedan) Men hur fäster man multidosan??

Bryt strömmen, skruva loss kåpan på uttaget och skruva fast uttagsramen direkt i väggen

Kan ju även gå att få uttaget att sitta fast ändå. Dosan sitter ju fast i uttaget så länge denna är fastskruvad. Kan dock vara lite pilligt att få dit uttaget i dosskruvarna utan att dosan trycks in. Eller om det finns nåt att fästa i så kan man göra som Rikard säger (går dåligt om det är gipsvägg tex)

Ja det var inte svårare än så :) Bra då har jag något att pilla med till helgen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.