Har ett problem....
När jag skulle byta mina uttag till nya fräscha så lossna allt inne i väggen, så nu hänger det bara och dinglar, el dosan menar jag då. Måste få det fixat då vi har en liten dotter som springer runt och kan vara lite klåfingrig
Nån som har nån ide så vore jag tacksam, vill ni veta nåt mer så hör av er.
Mvh Björn
När jag skulle byta mina uttag till nya fräscha så lossna allt inne i väggen, så nu hänger det bara och dinglar, el dosan menar jag då. Måste få det fixat då vi har en liten dotter som springer runt och kan vara lite klåfingrig
Nån som har nån ide så vore jag tacksam, vill ni veta nåt mer så hör av er.
Mvh Björn
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Har själva dosan lossnat? Det kan inte hända... Eller är det infästningen av uttaget i dosan som fallerat?
Dosan i väggen, den kan jag röra runt med i väggen....fattar inte hur dom har satt det. Och när jag byta så var jag varsam.
Kan inte hända? Visst kan det hända!Bo.Siltberg skrev:
Har varit med om flera gånger. Antingen är det fel på dosan ("Jula-dosa"). Eller så är det fel på han/hon som monterat dosan. Eller allt som oftast en kombination av alternativ 1 och 2
Går det inte komma åt att skruva fast dosan i en regel så kan man klippa sönder den med avbitaren, slita ut den och ersätta med en ny multidosa.
Förtydligande: Med "man" menar jag självklart en elektriker, efter strömmen slagits av!
Redigerat:
Ok... Dosan har ju säkert suttit där sen det vat nybyggt (32 år sedan) Men hur fäster man multidosan??
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Bryt strömmen, skruva loss kåpan på uttaget och skruva fast uttagsramen direkt i väggen
Kan ju även gå att få uttaget att sitta fast ändå. Dosan sitter ju fast i uttaget så länge denna är fastskruvad. Kan dock vara lite pilligt att få dit uttaget i dosskruvarna utan att dosan trycks in. Eller om det finns nåt att fästa i så kan man göra som Rikard säger (går dåligt om det är gipsvägg tex)
Ja det var inte svårare än så
Bra då har jag något att pilla med till helgen 
Klicka här för att svara