4 608 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
S0 utgången på energimätare
Hur många mätare kan man ha till programet?
Ok, kan man ha fler kopior på programet och sedan flytta över infon till tex Excel?
Skall man läsa av fler än en elmätare är det nog inte fel att börja kolla på 1-wire. Då kan man ha upp till upp till 100 enheter (räknare för elmätare, tempgivare, luftfuktighetsmätare osv osv.) på upp till 300 meter kabel. Allt som behövs är 3 ledare för hela nätverket.
Själv har jag 2 elmätare och 15 tempgivare i mitt nät än så länge, 2 elmätare till skall in snart.
Sedan hur man vill samla ihop datan finns det flera olika alternativ på, både under windows och linux.
Skall man komma undan billigt och bara vill mäta en elmätare så är nog programmet som nämnts jättebra, men vill man logga lite fler enheter så är som sagt 1-wire ritkigt smidigt.
Jag vet att jag pratat 1-wire i flera andra trådar men tyckte det passade in som tips till "Enk Projektet" som ville logga flera elmätare.
Så här kan en graf se ut från programmet BeyondMeasure som jag använder

Själv har jag 2 elmätare och 15 tempgivare i mitt nät än så länge, 2 elmätare till skall in snart.
Sedan hur man vill samla ihop datan finns det flera olika alternativ på, både under windows och linux.
Skall man komma undan billigt och bara vill mäta en elmätare så är nog programmet som nämnts jättebra, men vill man logga lite fler enheter så är som sagt 1-wire ritkigt smidigt.
Jag vet att jag pratat 1-wire i flera andra trådar men tyckte det passade in som tips till "Enk Projektet" som ville logga flera elmätare.
Så här kan en graf se ut från programmet BeyondMeasure som jag använder
Jag tackar för hjälpen och får kolla upp det. 
https://www.m.nu/ är en bra start om man vill satsa på 1-wire.
Klicka här för att svara