Hej!
Jag har fått en ny patron till pannan (frånluft).
Patronen är modellen:
"IU24 1x1250 + 1x1750 230V 475mm nr:3020398004
IU 241x1250 + 1x17502304753020 398 004
http://www.backer.se/Produkter1/Standardsortiment/Elpatron/

Jag har testat den på två olika sätt (se bild) och fått ut effekt i närheten på de två sätten som de är beskrivet i bilden. Men som ni ser får jag inte mer än 1679W eller 1173W!!
Kan jag få ut 3kW om jag kopplar på något sätt med 230V?
Jag har även provat att koppla på de två översta punkterna men då med knapt 420W.

jag måste vara knäpp men har inte hittat någon vettig förklaring,,,:S

• elpatron 230V.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite vanskligt att ge råd utan ett kopplingsschema, men om du får 1750 W med den översta inkopplingen och 1250 med den nedre, så borde du rimligen få 3000 om du kopplar L till båda de övre anlutningarna och N till de båda nedre.

Förmodligen har mycke_nu rätt, Den är ju märkt 1x1750 + 1x1250, vilket tyder på två separata slingor. men som mycket_nu säger svårt att ge råd utan kopplingsschema.
men om du gör som mycket_nu tänker, tänk bara på att en 10A säkring klarar 2300W

Skall ja koppla ihop de två övre och koppla L (fa) på den och låta N sitta kvar som är byglad?
Jag vet att de två övre går till var sin slinga som knyts ihop med bläcket på de nedre korsvis.

.....grymt med snabb respons, de är lite kallt just nu:rolleyes:

• elpatron 230V.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
nu har jag fått ca: 2590W?! inte full effekt efter inkoppling enligt sista bilden

hur har du kommit fram till 2590w ??

mäter A på fasen vid proppskåpet, tot 15,5A sen drar jag av 4,2A som pumpen förbrukar utan patron x 230V = 2599W avrunda 2590W
....är detta rätt tänkt?

jag kan mäta upp 6-4,2=1,8A om jag kopplar L & N till de två övre punkterna vilket ger ca 414W (det som saknas) ;)

En tanke... skulle jag kunna koppla två helt skillda faser på de övre punkterna L1 & L2 och sen en N på de nedre (för L1&L2&L3) klara den inte eftersom det står 230V i specen på webben.
Patronen är modellen:
"IU24 1x1250 + 1x1750 230V 475mm nr:3020398004
IU 241x1250 + 1x17502304753020 398 004
http://www.backer.se/Produkter1/Stan...ment/Elpatron/

i och med detta skulle jag kunna koppla en rumsgivare till den ena fasen så att den kommer in när det behövs och när det blir mildare väder ute så kör den på "halverad" effekt (1250 el. 1750W)

kul nu när man sitter och funderar på möjligheterna...

Redigerat:
Om du matar patronen på dom två övre anslutningarna så blir patronerna seriekopplade (om dom båda N-stiften är förbundna).
Din uppmätta effekt är dock lite låg, men det går säkert att skylla på mätfel av strömmen till motorn.
Korrekt inkoppling är N till dom två nedre anslutningarna och L till dom två övre. Där kan du reglera effekten genom att koppla L till endera stiftet eller båda.
Du kan med fördel koppla varsin fas till varsitt L-stift och med gemensam N så att lasten fördelas lite jämnare mellan faserna. 3 kW på en fas är lite väl häftigt.

Juhani skrev:
mäter A på fasen vid proppskåpet, tot 15,5A sen drar jag av 4,2A som pumpen förbrukar utan patron x 230V = 2599W avrunda 2590W
....är detta rätt tänkt?
är du verkligen riktigt säker på att pumpen drar 4,2A hela tiden? för tar man effekten på ditt första test så får man 2852W enligt dina beräkningar. och nu har du fått 2590W när du borde ha 2852W nu med.

Det blir mätfel att bara dra av 4,2 A, motorströmmen är troligen induktiv och patron är rent resistiv så strömmarna kommer INTE att ligga i rät linje.
Varför inte mäta direkt på patron?
Kolla dessutom att du har 230 volt, effekten är kvadratiskt beroende av spänningen vid rent resistiv belastning.

Sedan undrar man hur du kan avrunda 2599 till 2590, 2,6 kW vore väl ett bättre svar.

Protte

Bo.Siltberg skrev:
Om du matar patronen på dom två övre anslutningarna så blir patronerna seriekopplade (om dom båda N-stiften är förbundna).
Din uppmätta effekt är dock lite låg, men det går säkert att skylla på mätfel av strömmen till motorn.
Korrekt inkoppling är N till dom två nedre anslutningarna och L till dom två övre. Där kan du reglera effekten genom att koppla L till endera stiftet eller båda.
Du kan med fördel koppla varsin fas till varsitt L-stift och med gemensam N så att lasten fördelas lite jämnare mellan faserna. 3 kW på en fas är lite väl häftigt.
Detta kommer jag att testa lite senare men kul att man är på rätt väg i tanken. Återkommer med en "sett-up" där jag har en två-läges bryare med var sin fas och gemensam nolla.d^_^b

prototypen skrev:
Det blir mätfel att bara dra av 4,2 A, motorströmmen är troligen induktiv och patron är rent resistiv så strömmarna kommer INTE att ligga i rät linje.
Varför inte mäta direkt på patron?
Kolla dessutom att du har 230 volt, effekten är kvadratiskt beroende av spänningen vid rent resistiv belastning.

Sedan undrar man hur du kan avrunda 2599 till 2590, 2,6 kW vore väl ett bättre svar.

Protte
Jag uppdaterar med nya värden direkt på patronen. Men just nu är det en fas som är fördelad över båda, antar att jag måste koppla bort en för att testa en?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.