Jag har köpt en energimätare med S0-gränssnitt (pulsutgång) var behöver jag för att få in infon på min PC ? gärna gratis program ??

Länk för nerladdning: EMC13059.zip (2,54MB, packa upp och kör SETUP.EXE)
/Krille

Intressant, funkar det bra?

Jag kör techtrades program.
Huset är byggt -73 och eluppvärmt. Alla element är säkrade i en egen grupp så jag köpte en begagnad elmätare med S0 och fick den installerad.
Så här ser det ut veckan som gått...

• energi.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gadu^ skrev:
Jag kör techtrades program.
Huset är byggt -73 och eluppvärmt. Alla element är säkrade i en egen grupp så jag köpte en begagnad elmätare med S0 och fick den installerad.
Så här ser det ut veckan som gått...
Måste datorn vara igång hela veckan ? eftersom mätaren kan väll inte lagra värdena som man senare kan hämta upp ??

Den måste vara igång ja
/Krille

Jopp, jag kör en laptop dygnet runt...

Mvh// Janne

vad finns det för möjligheter att få Fortum att låta mig koppla in mig på s0 utgången på min vanliga elmätare?

fabban skrev:
vad finns det för möjligheter att få Fortum att låta mig koppla in mig på s0 utgången på min vanliga elmätare?
Det är väl bara att koppla in?

har ju en plombering som jag måste bryta i såna fall, och frågan är vad fortum säger om att jag har brutit den, och att det sticker ut en lös kabel från elmätaren med en d-sub kontakt på.

Om du lyckas få dem att komma hem till dig och återplombera den så kostar det nog mer än att köpa en begagnad mätare med S0 och få en elektriker att installera den vid proppskåpet...

Du kan väl sätta ett IR-öga / fototransistor på dioden och avläsa så istället för att koppla upp på puls?

jo,, men man är ju lite snål också.. tänkte om man kunde slippa köpa ett IR-öga helt enkelt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.