4 497 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Temporärt 3fas uttag för vedklyv
Hej,
ska låna en 3fas vedklyv till helgen och behöver därmed fixa ett uttag åt den.
Har i dagsläget en fast 3fas installation vid en äldre hydroforpump som inte är i bruk men självklart är det enbart 4 kablar dragna dit (3xfas + jord) som jag tänkte nyttja för detta.
Gissar att vedklyven inte behöver nollan men i vilket fall, då det inte sitter någon JFB monterad i centralen och jord/nollskenan är delad (central modell äldre..) så bör det väl gå att brygga jord/nolla i CEE uttaget utan problem under förutsättning att alla kablar sitter som dom ska..
Då detta är en dagslång koppling struntar jag i ev lagliga aspekter eller problem som kan uppstå om jord/nollan skulle gå av utan vill bara dubbelkolla att jag inte är helt ute och cyklar
ska låna en 3fas vedklyv till helgen och behöver därmed fixa ett uttag åt den.
Har i dagsläget en fast 3fas installation vid en äldre hydroforpump som inte är i bruk men självklart är det enbart 4 kablar dragna dit (3xfas + jord) som jag tänkte nyttja för detta.
Gissar att vedklyven inte behöver nollan men i vilket fall, då det inte sitter någon JFB monterad i centralen och jord/nollskenan är delad (central modell äldre..) så bör det väl gå att brygga jord/nolla i CEE uttaget utan problem under förutsättning att alla kablar sitter som dom ska..
Då detta är en dagslång koppling struntar jag i ev lagliga aspekter eller problem som kan uppstå om jord/nollan skulle gå av utan vill bara dubbelkolla att jag inte är helt ute och cyklar
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Fulnollning eller fuljordning praktiseras av mindre medvetna byggjobbare...men det är inte tillåtet.
Även om det inte står uttryckligen så är det inte ens tillåtet att mata ett CEE-uttag utan nolla.
Och skulle man göra det så handlar det iså fall om en PEN-ledare som idag skall vara minst 10 mm².
http://www.voltiwork.de/se/Forum/viewtopic.php?id=232
Så i första hand bör du dra en femledare från central till ett nytt CEE-uttag.
I andra hand, om du kan säkerställa att klyven inte behöver en nolla, kör du på eget ansvar med tre faser och jord.
Något alternativ med att bygla jord med nolla i uttaget finns inte.
Även om det inte står uttryckligen så är det inte ens tillåtet att mata ett CEE-uttag utan nolla.
Och skulle man göra det så handlar det iså fall om en PEN-ledare som idag skall vara minst 10 mm².
http://www.voltiwork.de/se/Forum/viewtopic.php?id=232
Så i första hand bör du dra en femledare från central till ett nytt CEE-uttag.
I andra hand, om du kan säkerställa att klyven inte behöver en nolla, kör du på eget ansvar med tre faser och jord.
Något alternativ med att bygla jord med nolla i uttaget finns inte.
Om vi struntar i att kompressorn i klyven med bör vara en balanserad 3fas last..
mitt intryck var att 10mm2 kravet på PEN ledaren finns för att säkerställa att den inte går av i första taget snarare än ett faktiskt behov av en strömtåligare PEN än fas kabel. Om så inte är fallet så utveckla gärna, för jag fattar också vad som händer om den går av vid jordfel eller 1fas laster i klyven..
mitt intryck var att 10mm2 kravet på PEN ledaren finns för att säkerställa att den inte går av i första taget snarare än ett faktiskt behov av en strömtåligare PEN än fas kabel. Om så inte är fallet så utveckla gärna, för jag fattar också vad som händer om den går av vid jordfel eller 1fas laster i klyven..
Det finns CEE-uttag med 3 faser och jord som du kan sätta på ledningen istället, så slipper du fuska med det iaf.
Det finns faktiskt CEE-uttag utan nolla. Men den CEE-varianten är mer sällsynt..
Jag håller helt med Bo's svar. Om du kan säkerställa att vedklyven ej behöver nolla, så är det betydligt bättre att montera ett tillfällligt uttag utan nollan ansluten än att bygla jord och nolla (alltid livsfarligt).
Observera att ett CEE-don utan nolla kan förstöra maskiner som behöver nolla. Viss brandrisk mm. finns också. Och det är inte tillåtet. Men om du nu prångt ska fuska så är det ett mindre farligt fusk än att bygla nolla och jord.
Jag håller helt med Bo's svar. Om du kan säkerställa att vedklyven ej behöver nolla, så är det betydligt bättre att montera ett tillfällligt uttag utan nollan ansluten än att bygla jord och nolla (alltid livsfarligt).
Observera att ett CEE-don utan nolla kan förstöra maskiner som behöver nolla. Viss brandrisk mm. finns också. Och det är inte tillåtet. Men om du nu prångt ska fuska så är det ett mindre farligt fusk än att bygla nolla och jord.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Ja, areakravet på PEN är främst av mekaniska skäl. Det kommer ju troligen inte att gå någon ström i den i ditt fall, så visst skulle det rent tekniskt fungera, men svaret blir i alla fall gör inte så. Man kan dra paralleller med att dra in en jordad skarvsladd i ett rum med annars ojordade kontakter. Det fungerar om alla elapparater är intakta, men det bryter mot dom heliga grundprinciper som elsäkerheten världen över bygger på.
Se till att göra installationen så ful att du aldrig kan skicka med den vid försäljning av huset om hundra år... d.v.s. gärna en öppen sockerbitskarvning mot en gummikabelsnutt där det tydligt syns att nollan inte är ansluten, eller nåt sånt, så blir du tvungen att ta bort eländet efter helgen...
Eller gör helt enkelt en "fast" installation. Koppla in vedklyven direkt i kopplingsdosan via en motorskyddsbrytare.
Då blir det till och med nästan korrekt. Förrutom att du inte får göra någon fast installation då...
Du blir också tvingad att ta bort det temporära eländet sen, eftersom du inte får loss vedklyven annars.
Fast det kanske inte är så populärt att skruva bort kontakten på en lånad vedklyv..
Då blir det till och med nästan korrekt. Förrutom att du inte får göra någon fast installation då...
Du blir också tvingad att ta bort det temporära eländet sen, eftersom du inte får loss vedklyven annars.
Fast det kanske inte är så populärt att skruva bort kontakten på en lånad vedklyv..
Kan ju passa på att ge en liten update åt alla oroliga här 
Tydligen var det inte 4 kablar till pumpen utan 3 + höljet som dom använt som jord.
Får väl se det som spiken i kistan på fuljordningen då vi alla har våra gränser
Har en avsäkrad och betydligt nyare 5x2.5mm i pannrummet jag använder istället, blir lite längre sladd men men..
Tydligen var det inte 4 kablar till pumpen utan 3 + höljet som dom använt som jord.
Får väl se det som spiken i kistan på fuljordningen då vi alla har våra gränser
Har en avsäkrad och betydligt nyare 5x2.5mm i pannrummet jag använder istället, blir lite längre sladd men men..
Jag har ibland använt mej av en perilex propp och använt mej av spisuttaget.
Klicka här för att svara