Glufsglufs skrev:
Ja, märk alltid ut minsta area och högsta A för säkring.

Nä, det är väl runt 60-65 meter man ska byta upp från 1,5 till 2,5 på 10A (på fritt liggande kabel)
Hurvida kabeln är fritt liggande eller ej spelar väl ingen roll för utlösningsvillkoret? Däremot är givetvis 60m 1,5 på rulle klart olämpligt om det är det du syftar på.. :D

Exakt hur pass långt man kan gå med 1,5 dikteras väl helt och hållet av förimpedansen...

DjAlbert skrev:
Om du drar 2.5mm2 till boden och omständigheterna tillåter, säkra upp till 16A Före JFB i huset.
Sen, sätt en PSA (personskyddsautomat) i boden på 10A till dina 1.5mm2. Så slipper du springa in om det löser när du är där ute, och huset slipper bli mörkt för att du kapar sladden med häcksaxen.
En PSA i boden behöver inte ta mer plats än en lite större kopplingsdosa.
Eller sätt dit två PSA på 10A vardera så kan du få ut lite mer kräm i friggeboden. :D

Men nu börjar det bli överkurs. Om du bara tänkt ha ett par lampor och så i friggeboden kanske det är bäst att hålla det enkelt och nöja sig med en 10A säkring inne i huset och 1,5 ledning ut till friggeboden. Det kommer fungera utmärkt.

Ser du däremot att elanläggningen i friggeboden kanske blir utökad i framtiden (elvärme, spis, mikro, utomhusuttag för vedkap, osv...) så kan det kanske vara aktuellt att dimensionera lite kraftigare redan nu. Men den bedömningen kan ingen här på forumet göra åt dig.

ampz skrev:
Hurvida kabeln är fritt liggande eller ej spelar väl ingen roll för utlösningsvillkoret? Däremot är givetvis 60m 1,5 på rulle klart olämpligt om det är det du syftar på.. :D

Exakt hur pass långt man kan gå med 1,5 dikteras väl helt och hållet av förimpedansen...
Nja, jag syftar på om det ligger tex på kabelstege ihopklämt med en bunt andra kablar eller fritt gående för sig själv.......på rulle är ju inte heller någon höjdare....

I övrigt vill jag minnas att det står skrivet i någon lathundslista att 60-65 m är max på fritt gående kabel 1,5 säkrat på 10A.

Glufsglufs skrev:
Nja, jag syftar på om det ligger tex på kabelstege ihopklämt med en bunt andra kablar eller fritt gående för sig själv..
Det spelar ingen roll om du har en 6 meter eller 60 meter lång kabelstege när vi pratar om överhettning på grund av ihopbuntade kablar. Så kabelförläggningen (fritt eller buntad med andra kablar) bör inte på något sätt påverka hur pass lång kabel du kan dra.

Under förutsättning att du inte drar SAMMA kabel fram och tillbaka 10ggr på en 6meter lång kabelstege. Men det "specialfallet" lägger jag i kategorin "kabel på rulle".

Glufsglufs skrev:
I övrigt vill jag minnas att det står skrivet i någon lathundslista att 60-65 m är max på fritt gående kabel 1,5 säkrat på 10A.
Stämmer ganska bra för "normal" förimpedans och smältsäkringar. För C10A dvärg blir det ca 20 meter mindre.
Men spänningsfallet vid 10 A blir närmare 7% (16 V) så ska man utgå från max %3 spänningsfall blir maxlängden runt 30 meter vid 10 A.

Att använda kabelstege för matningen till friggeboden torde vara ytterst ovanligt :P

Utlösningsvillkoret påverkas väl av jordfelsbrytare så att man i princip kan ha hur lång 1.5-kabel som helst om den skyddas av jordfelsbrygare?

Som sagt tidigare, jag hade lätt valt att dra 5*2.5 men aväkra 10A enfas i huset. Det jobb som ska göras nu är ju just att gräva kabeln, då kan lika gärna det göras framtidssäkert. Att i framtiden montera en central där elen kommer in i friggeboden, och se till att huset matar med 3*16A, är väl nära på lika lätt att göra senare som från början. Att byta kabeln är däremot rätt mycket onödigt extrajobb.

Som bonus kan man använda femledarens extraledare till andra smarta grejer, t.ex. en tråd (eller två med trappkoppling) till ytterbelysning på friggeboden som kan tändas både från huset och friggeboden...

Redigerat:
yxis skrev:
Utlösningsvillkoret påverkas väl av jordfelsbrytare så att man i princip kan ha hur lång 1.5-kabel som helst om den skyddas av jordfelsbrygare?
Nej, det är en vanlig missuppfattning. Man kan inte se på enbart en regel (t.ex 411.4.5 i detta fall som tillåter JFB som felskydd) och dra slutsatsen att obegränsat långa kablar kan användas. Vi har hela kapitel 43 också som handlar om skydd mot överströmmar och kortslutningsströmmar. Så det krävs en korrekt dimensionerad säkring som bryter strömmen vid överlast/kortslutning L-N innan kabeln tar skada och orsakar brand.

Sedan har vi spänningsfallet att beakta också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.