1 922 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Spis
Får man lov att göra så här, det finns en matning till spisen som är 4 cm2. Spisen kan både kopplas 2 samt 3 fas .. kan jag gå direkt från plinkten med två faser och jord eller måste jag dra om och säkra upp den nya fasen i skåpet ?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
Två faser och jord är Ok om spisen vill ha 400 V och kan kopplas in tvåpoligt.
Vad menar du med "direkt från plinten"?
Båda fasledarna måste avsäkras!
Och förutsättningen är också att det finns två/tre faser in till lägenheten.
Vad menar du med "direkt från plinten"?
Båda fasledarna måste avsäkras!
Och förutsättningen är också att det finns två/tre faser in till lägenheten.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Är det en lägenhet? Om det är en enfasmatning så tyder det rätt starkt på att det bara finns enfas i bostaden. Det omöjliggör i såfall din koppling.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 945 inlägg
4 mm² antar jag. 
Du får nog förklara lite närmare vad du vill göra.
Vad har du för spis du vill koppla in?
Vilka inkopplingsalternativ har den?
Sitter det en förmonterad perilexkontakt på den?
Vill du montera ett perilexuttag?
Hur många faser matar lägenheten?
Då du idag bara har enfas i matningen till spisen (4 mm² som förmodligen är avsäkrad med 20 A) så har det bara funnits 1 fas in till lägenheten. Så frågan är om du idag har tre faser. Det är en förutsättning för att kunna koppla in en 400 V-spis.
Ett perilexuttag ska vara fullkopplat med tre faser, nolla och jord. Det finns enfasuttag som klarar 25 A, men dom är tänkta för fas och nolla - vet inte om det är lämpligt att köra två faser i dem.
Ett bättre alternativ kan då vara att ansluta spisen fast i dosan vid spisen. Då kan du dessutom behålla 20 A i centralen (perilex är bara godkänd för 16 A även om det lär finnas en sällsynt variant som klarar 25).
Detta är behörighetskrävande, så en elektriker ska anlitas för detta.
Då du idag bara har enfas i matningen till spisen (4 mm² som förmodligen är avsäkrad med 20 A) så har det bara funnits 1 fas in till lägenheten. Så frågan är om du idag har tre faser. Det är en förutsättning för att kunna koppla in en 400 V-spis.
Ett perilexuttag ska vara fullkopplat med tre faser, nolla och jord. Det finns enfasuttag som klarar 25 A, men dom är tänkta för fas och nolla - vet inte om det är lämpligt att köra två faser i dem.
Ett bättre alternativ kan då vara att ansluta spisen fast i dosan vid spisen. Då kan du dessutom behålla 20 A i centralen (perilex är bara godkänd för 16 A även om det lär finnas en sällsynt variant som klarar 25).
Du kan inte vara en människaBo.Siltberg skrev:4 mm² antar jag.
______________________________________________________________________________________
frankie4.
Är du inte rädd för strömmen? Vet du att den kan döda? Har du JFB i lägenheten?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det fanns två typer utav inkopplingar, 2fas samt 3fas. Kontakten har 4 stift, var av en jord, två faser och en nolla eller tre faser ? Den har dispay så det måste kanske vara en nolla till den .. man kan kanske ta perilex uttaget och jämföra stiften och på så sätt se vad det ska vara för matning ? Och ja, det finns JFB.
Ska kolla i morgon vad det är för matning in, om det kommer tre trådar till huvudbrytaren så antar jag att det är 5 ledarsystem, det är i ett hyreshus om det säger er något.. Vad brukar det finns, en fas till vardera lägenhet ? eller?
Tack för informationen jag fått så här långt
Ska kolla i morgon vad det är för matning in, om det kommer tre trådar till huvudbrytaren så antar jag att det är 5 ledarsystem, det är i ett hyreshus om det säger er något.. Vad brukar det finns, en fas till vardera lägenhet ? eller?
Tack för informationen jag fått så här långt
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
I flerfamiljshus är det ganska vanligt med 1 fas matning till resp. lägenhet. Då har man ofta en spismatning på 1 fas 20A som alltså kräver 4 kvmm. OM man har 2 eller 3 fas matning till spisen så säkras det oftast 16A (per fas) och då har man 2,5 kvmm matning.
Detta att du i nuläget har 1 fas 4 kvmm matning till spisen tyder på att du bara har en fas in till lägenheten. Men det är bara en indikation, allt är möjligt.
Detta att du i nuläget har 1 fas 4 kvmm matning till spisen tyder på att du bara har en fas in till lägenheten. Men det är bara en indikation, allt är möjligt.
Moderator
· Stockholm
· 57 905 inlägg
Kan också vara på sin plats att påpeka att de allra flesta spisar/ hällar osv som säljs idag och som är avsedda att matas med 2 eller 3 faser, kräver även en nolla. Man matar helt enkelt vissa delar av spisen med 230V från en fas till nolla, och tar matning till andra delar från den andra fasen osv. Men ellementen är idag oftast avsedda för 230V.
Man har 2 val att kolla det.
1. anlita en elektriker
2. köpa en multimeter på t.ex. Biltema som visar spänningen i displayen och mäta. Har du 400 VAC mellan alla tamparna från (t.ex) JFB, har du 3 faser.
En gång råkade jag för rolig koppling. Huvudbrytaren matades med 3 x 4mm2 dock samma fas!
Och det var i ett stor hyreshus, där min son hade en lägenhet. Det handlade om samma problem som du har...
1. anlita en elektriker
2. köpa en multimeter på t.ex. Biltema som visar spänningen i displayen och mäta. Har du 400 VAC mellan alla tamparna från (t.ex) JFB, har du 3 faser.
En gång råkade jag för rolig koppling. Huvudbrytaren matades med 3 x 4mm2 dock samma fas!
Och det var i ett stor hyreshus, där min son hade en lägenhet. Det handlade om samma problem som du har...
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
En anledning till att mäta även mellan faserna och inte bara faserna mot jord.kamilenski skrev:Man har 2 val att kolla det.
1. anlita en elektriker
//Patrik
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden