Kapar tråden lite, men ändå i samma tema.

Jag har två rum som någon redan har påbörjat en spotinstallation i. Taket är sänkt, all kabel dragen och hålen gjorda,det sitter inga pottor i taket, och kabel är dragen direkt från kopplingsdosorna, så det är troligtvis tänkt för 230V armaturer.
Kan Inte få tag i den som gjort det lr nån som vet nått, då huset gått på exekutiv aktion o det är på den vägen det har gått till mig.
Så jag undrar lite hur jag ska få tag på rätt armaturer, som inte kräver pottor o går på 230 V då det inte är aktuellt o riva taket för att sätta pottor lr fixa trafos, Det handlar om ca 20 spottar i varje rum.
Har ju avståndet till taket ovanför, håldiameter och kabel/driftsättsval ( 230V via dimmer ) Vill utefter det hitta lämpliga armaturer som funkar, det borde väl vara möjligt?
Och för att göra det ännu värre, Har aldrig installerat en enda spott i hela mitt liv, så detta blir helt nytt för mig :D :x

Har du isolering i taket ska du ha "pottor" ingen isolering inget behov av pottor. För att hitta spottar som passar får du mäta håldiametern och avståndet till det gamla taket. När du vet det är det bara att sätta igång och leta efter nån armatur som har rätt storlek samt klarar avståndet till g:a taket. Det borde gå rätt fort för det finns inte så många tusen olika varianter.

Okej, så då är det inga problem med andra ord, då "undertaket" är oisolerat och det sitter nån form av "brandplattor" i det gamla taket vad jag kan se genom hålen. Är väl troligtvis nån form av eternitplatta för innomhusbruk, det sitter nått liknande i föräldrarnas hus.
Så då är det bara att mäta diameter o avstånd då, sen ut o leta.
Kan ni rekommendera nått bra märke på spott? Hört att Hide-A-Lite ska vara bra, men dyrt.

Kolla elbutik.se de har en uppsjö tillverkare representerade på sin sida

Dom flesta spottarna duger, men man kanske ska vara lite mer noga med ljuskällan (lampan)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.