Ska regla ner innertaket och förberreda för spottar. Kommer montera pottor
men nu till frågan. Ska man dra kabelrör och fk-kabel eller hur hade ni löst det?Visst finns det kabel man får dra utan att ha kabelrör(bygga in).....?
mvh
M

Beror ju på vad du ska har för lampor. LED hade jag kört med vanlig FK till. Kanske även 12V?
230V få du har SIHF, SIAF eller någon annan värmebeständig kabel.
Annars kör med rör/slang från kopplingspunkten till pottorna och mellan dom.

men numera får man väl dra vanlig ekk direkt i vägg....och sen in i vägg/app-dosor eller?:)

Dra rör/slang för i framtiden kanske du vill lägga till en tändning och allt blir så mycket lättare om det ligger rör/slang. Ska du ha en tändning på allt skulle jag lagt 16slang med PLS90 i slinga runt i pottorna.

trojlee skrev:
men numera får man väl dra vanlig ekk direkt i vägg....och sen in i vägg/app-dosor eller?:)
Även om man kanske får göra så, så betyder det inte med automatik att det är speciellt smart eller fackmannamässigt.
Du bör absolut dra rör eller slang. Det innebär ju ingen merkostnad....

jag brukar använda E1416768, färdigdragen slang med värmetålig "tråd". Glöm det där med kabel i vägg det är en dum ide, och ska man ha det är det en hel del krav som ska uppfyllas, det är inte bara att kasta in kablar i väggen.

Pierre1981 skrev:
Beror ju på vad du ska har för lampor. LED hade jag kört med vanlig FK till. Kanske även 12V?
230V få du har SIHF, SIAF eller någon annan värmebeständig kabel.
Annars kör med rör/slang från kopplingspunkten till pottorna och mellan dom.
Det ska vara mångtrådig ledare till LED. Det var i alla fall vad de sa på Hide-a-lites LED-kurs. :)

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det ska vara mångtrådig ledare till LED. Det var i alla fall vad de sa på Hide-a-lites LED-kurs. :)

//Patrik
Ska man ta det med en nypa salt? :x
Har aldrig sett någon dra mer mångtrådig ledare till LED än FK. Ett företag här i stan drar alltid,
http://www.pmflex.com/sv/produkter/flexror_med_starkstromsledare/flexror_med_ledare_ek.aspx
när dom sätter LED. Är kanske inte så många som har slang med färdigdragen RK här i stan?

Pierre1981 skrev:
Ska man ta det med en nypa salt? :x
Har aldrig sett någon dra mer mångtrådig ledare till LED än FK. Ett företag här i stan drar alltid,
[länk]
när dom sätter LED. Är kanske inte så många som har slang med färdigdragen RK här i stan?
Nja, det handlar om att RK leder strömmar bättre än FK och EK och är därför bättre lämpad för LED. Tvinnad LED-kabel rekommenderas, enligt vad jag hört. Det påstås finnas färdigdragen slang med LED-kablage, men inget jag sett.

Men detta är bara vad jag fått höra på kursen jag var på, har själv knappt installerat LED.

//Patrik

Nu börjar det låta som det där med guldöron som "kan höra skillnad" på vilken legering det är i högtalarkablar.

Hehe nä men så har jag också fått förklarat. Man ska ha RK till LED.

På vilket sätt skulle RK "leda bättre" än FK om arean är densamma??
Luktar högtalarkabel-nonsens lång väg.

Redigerat:
Om vi säger att en kopparledare har en kärna och sedan en ring runt.
Strömmen den rusar genom den yttre ringen. Är det EK så finns det bara en ring. I RK finns det massor av yttre ringar så därför "flödar" det bättre i RK.

Så fick jag det förklarat för mig ungefär i alla fall.

//Patrik

Ojoj, ja "skin-effekten" är ju ett favoritargument bland audiofiler och deras specialkablage.
(Vid höga frekvenser går en större del av elektronerna i de yttre delarna av ledaren)

Men nu pratar vi inte höga frekvenser. Vi pratar belysning.
Om du oroar dig för att spänningsfallet i ledarna blir för stort så bör du gå upp i ledararea, inte lyssna på audiofilernas religion.

Jag hörde också argumentet när jag gick LED-kursen men då sa kursledaren att man gärna skulle ha mindre area och mångtrådig ledare för att få till det. Minns inte riktigt hur argumentationen gick

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.