S
skuggan_pm: [citat] De är anslutna med stickpropp i ett vägguttag som inte heller har petskydd. Vägguttaget sitter i en skena under fönstret
24 svar · 4,0k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Aha, ja om det dras fler rör så kan jag förstå dig. :) Ja, det kan du göra. //Patrik
4 svar · 1,2k läst
P
patrikjepp: okej ungefär vad jag misstänkte. Denna snickare föreslog att sätta upp rören först och sen klippa hål i reglarna där röret kom. Som jag förstod skulle han göra "fackverk". Kändes säkarare att dra rören efteråt också i och med jag inte vet hur djupt han klipper in i reglarna.
4 svar · 1,2k läst
A
Avemo: [citat] För den som är lagd åt det hållet finns det många möjligheter att lägga ner ett jättejobb på ett mediokert resultat. Jag skulle nog kunna göra något motsvarande, men då får man absolut inte lyssna på folk som pratar om att värdera sin fritid. Man kan skaffa en stor transformator också. Erik
29 svar · 46,8k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Nej, ja, ja. Du behöver ha en hum om förimpedansen för att kunna dimensionera med god marginal. Detsamma gäller ju de grupper som undercentralen matar, även om det skyddas av en JFB.
4 svar · 3,8k läst
Corpes
Corpes: En sen uppdatering: Nu har jag kopplat dessa 5 spottar med en ledningslängd på 10-12m. Jag har kopplat med 2,5mm2 kabel och allt fungerar klockrent. Jag har jämfört med ett annat rum där jag har identiska spottar och dom lyser lika mycket. Allt frid och fröjd.
28 svar · 4,9k läst
fotogen
fotogen: Njao, tanken var ju att det skulle vara lite hi-tech look med en lysdiod som visade hur mycket ström man matar. Har ju inte helt klart vilken jag ska ha. Men det jag har sett har inte varit något jag har tänkt mig förutom föregående talares länk med Gira dimmern
8 svar · 3,0k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Eljo Aqua stark eller Eljo Aqua Trend. //Patrik
3 svar · 3,2k läst
Y
yxis: Risken med vattenfelsbrytare är väl att om man konstaterar att det bara droppar på grund av dålig packning i nån kran så kopplar man bort brytaren... eller?
6 svar · 3,7k läst
Y
yxis: Enda helt självgående lösningen är nog nån vanlig solvärmefångare som driver en slang (kör givetvis med glykolvatten) kompletterat med solceller som driver en cirkulationspump... Ett litet batteri är nog bra som ser till att driva pumpen en stund till när solen gått i moln, så att värmen som finns i systemet cirkuleras runt en stund till.
12 svar · 8,8k läst
M
markus_a: Uppföljning: Spisen jag köpte till slut råkade vara en 400V trefasare som inte heller krävde nolla (3 piggar plus jord i Perilexen), den kopplade jag in och den fungerar utmärkt.
13 svar · 7,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: [citat] Vi pratade om trånga djupa utrymmen på någon centimeter där man inte kommer åt med hammare och andra verktyg.
61 svar · 18,2k läst
J
Jiba: Tack Bo för det glädjande svar.
2 svar · 2,2k läst
A
Akzid: Även om den är fast ansluten är det ju inte helt klart att den får användas i område 1... ? Under de exempel som radas upp i standarden står det inte med. Inte heller går det att utläsa i beskrivningen. Jag ringde till cylinda en gång för att få klarhet i det, men jag lyckades inte få kontakt med någon som sa klart att det var OK... Som vanligt är det upp till installatören.. Jag
15 svar · 31,3k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Som sagt är JFB ett krav. Ska du pilla med detta själv kan detta vara ett alternativ http://www.elbutik.se/product.html?product_id=215922&category_id=404 Att montera JFB själv i centralen är inte ett lämpligt hempularprojekt
6 svar · 3,5k läst
D
dell4: Stackars människor som råkar ut för sånt. Jag jobbar hellre gratis än att få rykte att jag inte sköter mig..
38 svar · 4,9k läst
S
Stenper: Tack Vrom, vet inte varför jag snöat in på en växlande och en slutande i serie.... Elfatermostaten löser ju problemet på ett mycket enklare sätt! /Stenper
8 svar · 2,5k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Oj, oj, oj.. du får krypa till korset och gör om gör rätt. :rolleyes:;) //Patrik
7 svar · 3,1k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: Dold installation? Du menar infälld? Om nu alla dosor, rör & slang är på plats och väggskivorna är uppsatta så är ju kabeldragningen så att säga redan gjord. Bara att dra tråd och koppla då som sagt :)
5 svar · 1,8k läst
M
munge: Jag undrar om någon minSolo-ägare kan uttala sig om följande. Hur är räckvidd och pålitlighet om sändaren är placerad vid elskåp utomhus? Klarar den en stenvägg lätt som en plätt eller kanske om man har tur? Hur bra står sig normala batterier i sändaren under vintern om den sitter utomhus?
0 svar · 1,7k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Mycket märkligt beteende :)
7 svar · 2,2k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: ROT-dosor är enkelt att fästa i panelen. Dra rör/slang ända fram till dosan Ytterbelysningen skulle jag sätta på ett astrour och på så sätt få det helt automatiskt, ev en rörelsevakt om du inte vill ha tänt hela natten men ändå ha möjlighet att få det ljust vid sen hemkomst
3 svar · 3,0k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Ah, missade att det bara gällde ledarna. Ja, men då så! :) //Patrik
26 svar · 18,3k läst
P
peksan: Uttaget är tänkt driva ett reningsverk till en badtunna. Pumpen är endast på 90W. Belysningen jag planerat installera på muren i framtiden får väl bli nån typ av LED belysning?
12 svar · 3,7k läst
T
Tokv41: [citat] Okej.. Får försöka leta rätt på sådana då.. Ger de ett bra ljus? Helst skall hela rutan bli upplyst så det inte bara blir en punktbelysning...
7 svar · 1,5k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Undertak, då tänker jag på akustiktak/plocktak. :) //Patrik
15 svar · 4,2k läst
R
R_Strandberg: Fundera också om du vill ha effektmätning på den del du hyr ut. Enkelt att sätta en elmätare på den nya matningen om man tänker till innan, Tycker iaf att det ska förberedas.
7 svar · 1,2k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Jag kan ju känna lite så här, Elko plus sätter man lite för att man vill ha tunna brytare och uttag. Att då sätta en utanpåliggande ram förstör den idén lite. :) Men, ja det görs ju så... Jag jag tipsar dig om att kolla in Exxact extra noga. De har utökat med flera olika brytare i den serien och de går att kombinera hur som helst. Vit vippa, med glasram, svart vippa med grå ram
4 svar · 1,1k läst
H
haenbradag: Tack nusnäs. Ska åka och köpa säkring. Haenbradag
3 svar · 963 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.