4 919 läst ·
36 svar
5k läst
36 svar
Friggebod 1fas ???
Sida 1 av 3
Hej på er alla glada pulare
Jag har en lite fråga om man vill gräva ner en kabel i rör till friggeboden och sätta en säkring i storhuset när det byggs vilken kabel ska man ha i röret om det bara rör sig om 1 fas nolla Jord till några uttag o lampa i friggeboden??.
Måste man ha egen central eller kan man ha en säkring inne det är 5-10 m från huset där det ska vara??
Ska säga att friggeboden är byggd och tänkte förbereda med 20vp rör till dosa inne i friggeboden och dra rör till uttag och lampa. Började med det innan huset påbörjades så man kan gräva ner kabel till den när bygget kommer igång.
Vore tacksam för fina svar på enkla lösningar
Texastaz
Jag har en lite fråga om man vill gräva ner en kabel i rör till friggeboden och sätta en säkring i storhuset när det byggs vilken kabel ska man ha i röret om det bara rör sig om 1 fas nolla Jord till några uttag o lampa i friggeboden??.
Måste man ha egen central eller kan man ha en säkring inne det är 5-10 m från huset där det ska vara??
Ska säga att friggeboden är byggd och tänkte förbereda med 20vp rör till dosa inne i friggeboden och dra rör till uttag och lampa. Började med det innan huset påbörjades så man kan gräva ner kabel till den när bygget kommer igång.
Vore tacksam för fina svar på enkla lösningar
Texastaz
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Gräv ner N1XV 5G2.5 så finns det möjlighet till trefas i framtiden. Dumsnålt att lägga annat. 
//Patrik
//Patrik
EKLK får ligga i rör i mark eller "förses med extra skydd mot
mekanisk åverkan" som det egentligen handlar om.
mekanisk åverkan" som det egentligen handlar om.
VP-rör? Det är väl ingen vettig människa som lägger VP-rör i marken?
Kolla 1#snaggletooth skrev:
Ts ville lägga 20 mm VP.
I övrigt hade jag liknande problem...
www.byggahus.se/forum/el/150798-billigaste-eldragning-i-mark.html
Kan inte se något hinder att dra EKLK i vp-rör i mark..
Inte att förlägga den direkt i sandad kabelgrav heller för den delen. Har stött på åtskilliga ställen med sådan förläggning och det har aldrig varit några problem.
Själv hade jag dock förlagt den i rör och skippat kabelbandet.
N1XV kan man som sagt lägga i princip hur som helst. Vi plöjer ofta ner den och det håller i evigheter. Är det mycket sten kan man förplöja och sanda och sedan plöja ner den i detta.
Plankor ruttnar inte så fort som sägs i ovanstående tråd. Gräver ofta upp gamla tele-kablar (bly) med träplankor ovanpå. Detta fungerar riktigt bra och är lätt att frilägga då det bara är att dra skopan ovanpå plankan. Kabelrör är såklart det bästa.
Inte att förlägga den direkt i sandad kabelgrav heller för den delen. Har stött på åtskilliga ställen med sådan förläggning och det har aldrig varit några problem.
Själv hade jag dock förlagt den i rör och skippat kabelbandet.
N1XV kan man som sagt lägga i princip hur som helst. Vi plöjer ofta ner den och det håller i evigheter. Är det mycket sten kan man förplöja och sanda och sedan plöja ner den i detta.
Plankor ruttnar inte så fort som sägs i ovanstående tråd. Gräver ofta upp gamla tele-kablar (bly) med träplankor ovanpå. Detta fungerar riktigt bra och är lätt att frilägga då det bara är att dra skopan ovanpå plankan. Kabelrör är såklart det bästa.
Jag fattar det som att han tänkte lägga 20 mm VP inne i friggeboden.kamilenski skrev:
texastaz skrev:
PEM-slang med EKLK är ett prisvärt alternativ. Vill du vara extra laglig ska du lägga en gul markeringsremsa efter hela slangen.texastaz skrev:
Varför lägga EKLK,? den är mycket dyrare och inte ett dugg bättre än T.ex EKKJ