Hej!

Jag köper en ny spishäll och ugn. Jag har två 3-fas uttag i köket (paralellkopplade) för ugn o spishäll. Men de nya vitvarorna kör bara på en fas.

Tänkte planera lite innan elektriker-besöket om hur man kan göra. Finns det "adapter"? Det är väl en fördel att använda 2 olika faser till ugn respektive spis? Så man får en fas som inte används...

//Sam

Phu, de var lite för utförligt :) Jag tolkar att det går, men man måste byta uttagen lite.. :)

//Sam

Du har alltså två stycken perilexuttag, parallellkopplade och fullkopplade med tre faser, nolla och jord?
Vad menar du med att vitvarorna bara kör på en fas? Ugnen gör det sannolikt, men hällen kan sannolikt kopplas in över en, två eller tre faser.

Bo,
Ja, jag har två sådanna paralellkopplade uttag. Med 3 faser, nolla och jord.
Säljaren sa att varken ugn eller spishäll kör på 3-fas, utan har "vanlig kontakt". Men det kan kanske gå i alla fall?...

//Sam

Ja, ugnen kan mycket väl levereras med en schuko stickpropp (2-polig) men hällen?? Då är det en väldigt liten häll?
Övergångskontakter från perilex till schuko har jag aldrig sett, men däremot finns det perilex -> CEE och CEE -> schuko. Då är det kanske lika bra att montera ett nytt schukouttag.

Det smidigaste måste väl vara att klippa Schuko-stickpropparna och sätt dyl. Perilex istället. Perilex tål högre kontinuerlig belastning än vad Schuko gör. Och att garantin skulle ryka när man klipper stickproppen är bara nonsens om någon nu skulle påstå det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.