En amerikansk trefasmotor märkt 460/480 3-phase....kommer den att gå bra på 400V ?

Ska det vara 460-480V eller står det något mer så det är 277/480 eller 460/800?

En trefasmotor försöker hålla varvtalet uppe vid belastning så om spänningen sjunker så ökar strömmen, dvs du kan inte ta ut den effekt som motorn är märkt med.

Håller du koll på strömmen (med ett motorskydd) så kan det fungera med för låg spänning.

Protte

Med 15% underspänning är det ingen höjdare dessutom är den byggd för 60Hz och inte 50 Hz som vi har.

Med 50 Hz i stället för 60 så måste man sänka spänningen för att inte överskrida max magnetisering av järnkärnan, men som jag skrev i mitt förra så kan du inte lasta motorn fullt.

Motorn kommer dessutom att snurra långsammare, 3600 blir 2800 eller 1800 blir 1400 och bara det minskar effekten vid samma vridmoment.

Protte

Jag har den bara på papper än så jag vet inte hur den är märkt på skylten. Får beställa en annan motor.
Tack

Inte omöjligt att den motorn funkar bra på 400V oxå, här är ett exempel på motor som funkar på både 380..420V vid 50 Hz & 440..480v vid 60 Hz:

• 3-FASMOTOR.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, den kommer att gå på 400V 50Hz. En motor för 480V 60Hz har samma förhållande mellan spänning och frekvens som en 400V 50 Hz. Precis som Prototypen skriver så kommer den dock att gå långsammare på 50 Hz och ge lägre effekt än vad som står på märkplåten.

Det här kan antingen inte vara något problem alls eller tvärt omöjligt att få att fungera. Det beror helt på vad motorn används till!

Sådana här problem dyker ofta upp, till exempel när det gäller utrustning för marint bruk. Kunden: "Jo, vi har 440V 60Hz på det mesta. Om vi det inte är special för då är det 660V 60Hz eller om vi har den på land för då är det 400V 50Hz eller 380V 60Hz. Det är bra om den fungerar med allt..."

Edit: Snaggletooth hann före med en bra bild. Den visar precis det jag skrev ovan.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.