Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
Jodå, det är en tvåpolig dvärgbrytare, B10 = snabb, 10 A.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Man kan ju använda den till att bryta nollan i en enfasgrupp också, varför man nu skulle vilja det
Va du inte aktiv då någon hela tiden skrev om att bryta nolla oxå för att lättare kunna bryta bort ev jordfel? Men ett läge jag tycker detta kan vara smart är uteutag som man vill vara säker på att ingen lyckas bryta jfb ifrån. Nu går ju det att lösa med en vanlig brytare men iaf.Rikard Ågren skrev:
Jag skulle tro att vanligaste användningsområdet för sånadär är i t.ex. Norge (och andra länder med 230V mellan faserna), där man måste ha säkringar på båda ledarna till vanliga 230V-uttag, lampor å sånt...
Det, ihop med att Norge inte är med i EU, gör att det är en rätt bra idé att kolla att den har CE-märke. Ifall nåt händer så vill man inte torska på att bli utan försäkringsersättning för att man monterat en visserligen okej automatsäkring men som formellt sett inte är godkänd att användas här.
(Jag stör mig på att jag har en hel klase blandade automatsäkringar av nåt kvalitetsfabrikat (tror det är BBC) som är N-märkta men varken S-märkta eller CE-märkta, därmed duger de bara till t.ex. labbgrejer å liknande som ändå varken behöver vara CE-märkt eller som jag rimligtvis kan fixa ett CE-märke på...)
Det, ihop med att Norge inte är med i EU, gör att det är en rätt bra idé att kolla att den har CE-märke. Ifall nåt händer så vill man inte torska på att bli utan försäkringsersättning för att man monterat en visserligen okej automatsäkring men som formellt sett inte är godkänd att användas här.
(Jag stör mig på att jag har en hel klase blandade automatsäkringar av nåt kvalitetsfabrikat (tror det är BBC) som är N-märkta men varken S-märkta eller CE-märkta, därmed duger de bara till t.ex. labbgrejer å liknande som ändå varken behöver vara CE-märkt eller som jag rimligtvis kan fixa ett CE-märke på...)
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är en GE (Eldon) automat, troligen helt okej att använda
CE märkningen är inget problem i Norge. Dom har samma krav på CE märkning genom medlemsskapet i EES som övriga EU länder. I Norge är dubbla säkringar en självklarhet eftersom dom ofta använder två faser till 230 v vägguttag (230 v Huvudspänning).
Skilj på dom "äkta" tvåpoliga automatsäkringarna och dom som består en enpolig automat och en sammanlänkad strömbrytare för nollan. På dom sistnämnda "mäts" bara strömmen i fasledaren.
Skilj på dom "äkta" tvåpoliga automatsäkringarna och dom som består en enpolig automat och en sammanlänkad strömbrytare för nollan. På dom sistnämnda "mäts" bara strömmen i fasledaren.
Fast i mitt fall var det alltså begagnade (men fräscha) brytare som är N-märkta (och godkända i nåt annat utland också om jag inte minns fel), men varken S-märkta eller CE-märkta.Tobbe_3 skrev:
(De kommer från en distributionspanel för inkommande el till en burk tillverkad av Norsk Data
den kommer jag ihåg! 2-poliga brytare och jordtag och vagabonderade strömmar var ett het ämne för den personen!snuttjulle skrev:
Det är faktiskt en bra idé att bryta nollan. Det görs som standard i vissa länder (Österrike?) men inte med vanlig tvåpolig brytare utan med en enpolig brytare (för fasen) i kombination med en strömbrytare (för nollan). Man ser inte skillnad på den mot en tvåpolig om man inte läser på etiketten. Likadant finns det 3 + 1 poliga brytare.
Fördelen är dels vid felsökning av jordfel men också när man har ett TT-system där skyddsledaren inte är förbunden med nolledaren i någon punkt. Istället sker jordningen direkt mot marken via jordtag i någon form. Då kan man få en potentialskillnad mellan skyddsledaren och nolledaren. Genom att också bryta nolledaren kan man säkerställa att det inte är spänning vid arbetsstället.
Fördelen är dels vid felsökning av jordfel men också när man har ett TT-system där skyddsledaren inte är förbunden med nolledaren i någon punkt. Istället sker jordningen direkt mot marken via jordtag i någon form. Då kan man få en potentialskillnad mellan skyddsledaren och nolledaren. Genom att också bryta nolledaren kan man säkerställa att det inte är spänning vid arbetsstället.
det du nämner heter IT system, fast dom brukar inte ha någon nolla, iaf inte i norge.
TT system är direktjordade i matningspunkten precis som våra TN system, bara att det inte dras nån skyddsjord mellan trafo och förbrukare, det sätts iställlet eget jordtag vid förbrukare, precis som i IT-nät
TT system är direktjordade i matningspunkten precis som våra TN system, bara att det inte dras nån skyddsjord mellan trafo och förbrukare, det sätts iställlet eget jordtag vid förbrukare, precis som i IT-nät