Hej
Det är såhär att jag ska köpa en induktionshäll eftersom min nuvarande har gått sönder men innan dess har jag lite frågor så jag inte beställer fel. Idag är hällen kopplat till ett Perilex uttag och så skall det förbli. Sitter dock och blir osäker här när jag ska beställa en häll så den inte bara går att koppla in med vanlig 230 sladd. Vad är det egentligen jag skall kolla efter?
Fungerar den här?: http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/bosch-pie645q14e#reviews_a
Bland kommentarerna till hällen står det bland annat "observera att det är en 230 V - häll"....
Ska sälja lägenheten snart inför flytt till hus så jag har verkligen inte tid med att det blir fel eftersom det måste synka med elektrikern som ska koppla in häll + lite annat innan visning. Det ända jag bryr mig om är om hällen går att koppla in eller ej på mitt Perilex uttag.
Det är såhär att jag ska köpa en induktionshäll eftersom min nuvarande har gått sönder men innan dess har jag lite frågor så jag inte beställer fel. Idag är hällen kopplat till ett Perilex uttag och så skall det förbli. Sitter dock och blir osäker här när jag ska beställa en häll så den inte bara går att koppla in med vanlig 230 sladd. Vad är det egentligen jag skall kolla efter?
Fungerar den här?: http://www.tretti.se/vitvaror/inbyggnadshallar/induktionshallar/bosch-pie645q14e#reviews_a
Bland kommentarerna till hällen står det bland annat "observera att det är en 230 V - häll"....
Ska sälja lägenheten snart inför flytt till hus så jag har verkligen inte tid med att det blir fel eftersom det måste synka med elektrikern som ska koppla in häll + lite annat innan visning. Det ända jag bryr mig om är om hällen går att koppla in eller ej på mitt Perilex uttag.
Redigerat:
Det du måste veta är att det finns en nolla i uttaget så att du kan få ut 230V (det är inte säkert att nollan är framdragen). Bästa är ju att mäta i uttaget, annars kan du ju kika på den gamla hällen, det ska finnas en märkskylt / kopplingsschema någonstans på den.
Nu har jag givetvis klabbat igen allting vid spisen
. Jag vet i alla fall att till den gamle spisen, som stod där innan jag satt in hällen som skulle bytas, så fanns där med stor sannolikhet nolla framdragen. Alltså där satt en gammal spis kombinerad plattor/ugn och därifrån var det totalt 6 trådar varav en var blå som gick in i hanen av perilex uttaget. Huset där jag bor är från 40-talet men elen drogs om i slutet av 90-talet....
Men om jag förstår det rätt går det även att dra elen med 230 och ändå ha kvar perilex uttaget?
Men om jag förstår det rätt går det även att dra elen med 230 och ändå ha kvar perilex uttaget?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 951 inlägg
Det finns inga spisar/hällar som går att ansluta till både 230 V och 400 V. Din gamla spis var troligen en 400 V-spis, och alla(?) nya hällar är 230 V. Så du måste ha en nolla framdragen till uttaget, vilket det finns god chans till att det finns om elen gjordes om på 90-talet. Det bör dock kontrollmätas.
Det finns faktiskt en hel del hällar som går att ansluta både till 230V och 400V, min nuvarande är ett exempel. Går du in på prisjakt så är det bara att söka sig fram. Här är annars ett exempel: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30156189
Vi får hoppas jag inte fattat det helt fel annars får ni rätta mig
.
Men det går att koppla 230V genom ett perilex uttag? Jag är i alla fall väldigt, om än inte hundra, säker att där finns nolla framdraget till uttaget. Allt är ordentligt gjort på det här huset och skulle förvåna mig om elen inte gjorts ordentligt, välrenomerad firma som dragit det också. Men jag får väl öppna upp igen och kolla hur det ser ut
.
Innan var det i alla fall uppdelat så att det gick 3 grupper till perilex uttaget på 16A. Nu har de nog splittat grupperna för de satte dit ett 230 uttag som spisen är kopplad till. Sen sitter hällen i perilex uttaget. Innan var där även en brytare till varje grupp i centralen men nu sitter där en stor som täcker alla 3 grupperna....
Vi får hoppas jag inte fattat det helt fel annars får ni rätta mig
Men det går att koppla 230V genom ett perilex uttag? Jag är i alla fall väldigt, om än inte hundra, säker att där finns nolla framdraget till uttaget. Allt är ordentligt gjort på det här huset och skulle förvåna mig om elen inte gjorts ordentligt, välrenomerad firma som dragit det också. Men jag får väl öppna upp igen och kolla hur det ser ut
Innan var det i alla fall uppdelat så att det gick 3 grupper till perilex uttaget på 16A. Nu har de nog splittat grupperna för de satte dit ett 230 uttag som spisen är kopplad till. Sen sitter hällen i perilex uttaget. Innan var där även en brytare till varje grupp i centralen men nu sitter där en stor som täcker alla 3 grupperna....
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 951 inlägg
Att Ikea skriver "220-400 V" ska man ta med en nypa salt...
Då elen är så pass ny kan du vara ganska säker på att du har ett fullkopplat perilexuttag med tre faser, nolla och jord.
Då elen är så pass ny kan du vara ganska säker på att du har ett fullkopplat perilexuttag med tre faser, nolla och jord.
Kolla först innan du köper spisen så slipper både du och elektrikern bekymmer. Skruva ur säkringarna för spisen, lossa på locket på perelex uttaget och titta om du har alla fem trådarna framme i uttaget. Nästan alla hällarna kan kopplas med två eller tre fas och nolla och köper du en sådan fungerar det med ett vanligt perelex.
Köper du en häll som bara går att koppla enfas måste ledningarna bytas samt uttaget. I bland sitter det en "norsk" 25 A stickpropp påmonterad på hällarna och ska du använda den måste både uttag och ledningar bytas. har du otur kanske även huvudsäkringarna måste bytas, så kolla först och köp sedan.
Köper du en häll som bara går att koppla enfas måste ledningarna bytas samt uttaget. I bland sitter det en "norsk" 25 A stickpropp påmonterad på hällarna och ska du använda den måste både uttag och ledningar bytas. har du otur kanske även huvudsäkringarna måste bytas, så kolla först och köp sedan.
Hoppas ingen hann läsa innan jag korrigerade texten för jag såg fel
.
Nu har jag öppnat upp, där är 5 trådar framdraget VIT, BLÅ, BRUN, SVART och GUL/GRÖN. Det här borde säga mig att det bara är till att köra på vad jag nu vill ha?
Nu har jag öppnat upp, där är 5 trådar framdraget VIT, BLÅ, BRUN, SVART och GUL/GRÖN. Det här borde säga mig att det bara är till att köra på vad jag nu vill ha?
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jepp, du har ett fullkopplat uttag. Grattis. 
//Patrik
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Jag tycker det ser lite fulkopplat ut om man tycker att N ska sitta i övre vänstra uttaget, L1 i nedre vänstra, L3 i nedre högra och L2 i övre högra. Eller har man bytt färg på den blå ingående nollan till svart när man skarvat med en u-båt?Patrik_Hed skrev:
Redigerat: