15 606 läst ·
19 svar
16k läst
19 svar
FK/RK i kabelkanal?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Jag tror det är dom tillåtna förläggningssätten i kapitel 521 som man skall luta sig mot här. Där står bl.a att grundisolerade ledare skall förläggas i rör eller i kanal som kräver verktyg för att öppnas. Hur det då är med infällda dosor är ju intressant. Jag har noterat att gränsen går vid 2 meter, över vilken doslock med snäppfastsättning skulle vara tillåtna. Man kan ju undra varför.
Det är, som FlyFear m.fl. beskriver det, tillverkarens anvisningar som styr. Är kabelkanalen typad för att anses kunna utgöra tilläggsskyddet till en ledare med enkel isolering så är det det som gäller.
Är det inte 2200 mm som gäller? 1500 mm är ju inte ens godkänt för VU utan petskydd?Rrrrr skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Nu hittade jag en referens, rådet till 412.2.2.1 som handlar om dubbelisolering säger
Doslock som är placerade på lägre höjd än 2 m över betjäningsplanet bör vara skruvfastsatta.
Så det så!
Doslock som är placerade på lägre höjd än 2 m över betjäningsplanet bör vara skruvfastsatta.
Så det så!
Jag kan minnas fel men tror att jag har sett kabelkanaler där man förutom det långa vita locket dessutom har nån slags små "stag" som man monterar med några decimeters mellanrum, som bland annat håller kvar kablarna så att de inte trillar ur när man tar av locket...prototypen skrev:Lös FK i en kabelkanal.............Jag vet hur svårt det är att få kabel att ligga kvar på vågräta kanaler. Ska man då ha ett helt knippe som hela tiden vill slinka ut när man ska ha på locket.
I verkstan har jag en blandad installation med infällt och kanal och där ligger det VP slang i kanalerna som fortsättning på den infällda.
Appropå det här med höjd över golv, jämför t.ex. sånadär skenor som används i butikslokaler där 230V-spotlights sticks in i skenan på valfri plats och får ström via nån slags spår i skenan. Jämför också med sånadär feta "strömskenor" som kan sitta högt upp i industrier där man monterar på en "burk" som innehåller t.ex. 3st säkringar och en nedhängande kabel som ger trefas av lämplig spänning...
Klicka här för att svara