Jag har köpt ett sånt här paket och läser i manualen att transformatorn ska placeras inomhus. Läser sedan på transformatorn och där står det IP44.

Räcker inte IP44 för att monteras utomhus?

Transformatorn kommer att monteras i takfoten skyddad för regn men eventuellt kan snödrev ta sig dit.

IP klassen avgör inte om något får vara utomhus, det är andra saker som också spelar in. Temperatur, uv strålning tex..

Det är tillverkarens anvisningar som gäller.

Märkligt med ett decklights-paket där inte trafon får sitta utomhus? Har aldrig varit med om detta.. Har du läst rätt?
Denna trafo ser exakt ut som de alltid brukar se ut. Och alla jag har monterat har jag satt utomhus.

Rrrrr skrev:
Märkligt med ett decklights-paket där inte trafon får sitta utomhus? Har aldrig varit med om detta.. Har du läst rätt?
Denna trafo ser exakt ut som de alltid brukar se ut. Och alla jag har monterat har jag satt utomhus.
Jag har nu kollat och det står uttryckligen, både i text och illustrerat, att trafon ska sitta inomhus.

Men gambler som man är så satte jag den ändå utomhus. dock så är den väl skyddad i underspikningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.