Byggahus.se

Trappdimmer

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej, läser på forumet om trappdimmerlösningar. Har dock svårt att översätta till hur det ser ut i mina dosor. Så här är det kopplat i de befintliga trappbrytarna:

Övre:
    P: Grå
    Pil: Svart+Svart
    Pil: Brun+Vit (troligen är det denna vita som sedan i en väggdosa är kopplad till brun och vidare tillsammans med en blå till lampan över trappan.)

Nedre:
    P: Grå
    Pil: Brun
    Pil: Svart

1. Vilken typ av koppling rör det sig om (vanlig/spar)?

2. Lämplig typ av dimmer (trapp/vanlig)?

3. Några dimrar jag har är märkta L-pil, våg-pil, våg-pil. Kan de användas i trappan?

4. Lämplig placering av dimmer (övre/nedre)?

5. Hur ska ledningarna kopplas in?

Tacksam för hjälp!

2. snaggletooth
    Medlem · Nivå 14
  3. A
    Medlem Nivå 1
    1: spar

2: Ja vill du kunna dimma från två olika ställen så måste du ju använda två trappdimmrar

3: nej det är ingen trapp-dimmer

4: den förstår jag inte riktigt?

5: ja de beror ju på om du ska ha en trapp eller en vanlig dimmer?

4. snaggletooth
    Medlem · Nivå 14
    Det går inte att ha två "vanliga" dimmers i serie, i så fall måste man använda en tryckknappsdimmer och återfjädrande knappar

5. A
    Medlem Nivå 1
    det finns speciella "trappdimmrar" som ser ut som de vanliga dimmrarna idag. alltså ett runt vred man vrider på för att dimma;)

6. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    Nu verka päronen ha blandats med äpplena.

Man kan ha EN tryck o vrid dimmer i en trappkoppling.

Det är inget speciellt med en trappdimmer den har en växlande brytare isf en enkel brytare. "ALLA" tryck och vrid dimmers idag torde gå att trappkoppla tillsammans med en trappbrytare.

Protte

7. E
    Medlem · Nivå 23
    Inte ELKOs två "billigaste" dom är 1 poliga

8. snaggletooth
    Medlem · Nivå 14
    Protte har nog redan förklarat det, men två vanliga dimmers (oavsett om de har trappfunktion eller inte) är omöjligt att koppla ihop så att du kan dimmra från två håll ;)

9. A
    Medlem Nivå 1
    jaha de var så ni menade. trodde att det var så att du ville dimmra från två håll:p då behövs speciella dimmrar annars går det med vilken vanlig "tryck och vrid" dimmer som hellst d^_^b

10. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Jag har en dimmerfundering. Efter att ha pratat med två säljare, en från Elko och en från Philips så har jag blivit lite fundersam på vilka olika typer av vriddimmers det finns.

I min värld, så finns det tre olika vriddimmers.

Transistordimmer: Klarar glödljus, elektronisk trafo m.m.

Tyristordimmer: Klarar glödljus, konventionell trafo, varvtalsstyrning m.m.

Universialldimmer: Klarar glödljus, alla trafos m.m.

Men tydligen så ska det även finnas dimmrar som bara klarar glödljus och inget annat. Huh? Stämmer det? När kom de? Har jag helt missat att de funnits jämt?

//Patrik

11. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Har inte hört talas om dimmers som enbart klarar resistiv last. Det skulle i så fall kunna handla om en tidig modell av dimmers. Mer troligt är nog att säljarna pratar i mössan :rolleyes:

12. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Ja, förmodligen gjorde de det. Elko, du vet... ;)

Phillips säljaren sa även att på Solar så var det bara Elko som hade en dimmer enbart för glödljus som funkade. Eljo hade ingen där, dock på Clas Ohlson fanns det en Eljo-dimmer som funkade.
    Han måste ha pratat i nattmössan.

Det gällde dimring av nya LED-ljuskällor.

//Patrik

Redigerat 1 okt 2010 20:00
  13. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Dom kanske pratade om elektroniska transformatorer med inbyggd dimmer (via tryckknapp) som finns i specialversioner för LED.

14. Glufsglufs
    Medlem Nivå 12
    ELKO har haft en som bara tog glödljus men den är nog borttagen nu.

15. Patrik_Hed
    Medlem · Nivå 16
    Nej, vanliga vriddimrar som ENDAST klarade av glödljus.

//Patrik