hej..
ska bygga ut mitt hus.
eftersom jag ska bygga där inkommande el kabel kommer så måste dem flytta kabeln affärsverken, och sätta mätarskåpet i det nya bygget. nu till min fråga.
dem ska koppla in mätarskåpet i det nya men jag ska lägga nytt rör och kabel mellan mätarskåpet och min gammla central i huset. vad är det för kabel som ska användas, vad är standard?.. är det 5x6mm2? vad heter kabeln? vad använder man för rör? 32mm?
dem ska sätta mätarskåpet i det nya garaget och jag har tänk och sätta en liten central där bredvid där jag ska dra ut lite till garaget och det nya bygget..
kan man dra 2 kablar från mätarskåpet där den ena går till nybygget(centralen) och den andra till gammla huset? eller måste jag dra till den ena centralen och sen från den dra till den andra?...

mycket frågor på en gång ...

tackar för svar.

Om du kan dra rör hela vägen på ett korrekt sätt kan du använda 25 mm VP-rör som sen dras in 5 st RK6 ledare i. Annars om du behöver använda kabel delvis eller hela vägen passar N1XV 5G6 bra, den kan du även dra in i samma typ av rör om det behövs på vägen.

Dra lämpligtvis två matningar från mätarskåpet till dina centraler en till nya i garaget och en till befintlig i huset, det blir oftast renast och bäst så, och sträckorna är väl inte så långa heller.

Men du behöver i allafall kontakta elfirma som anmäler jobbet till elleverantören, låt dem ge dig de råd du behöver, troligtvis liknande de ovan.

jag kan dra hela vägen men det hade varit säkrare tycker jag och dra en kabel som N1XV 5G6 eller en EKKJ. då kan jag dra den i slang 32 slang kanske..
jag är inte hemma med mätarskåp men det kan väl kopplas in 2 utgående kablar från mätarskåpet till 2 olika elcentralen..är det elektrikerjobb eller ska EON koppla in att..

till det nya ska den sitta intill mätarskåpet och till det gammla huset ska är det ca 20-30m längd. jag ska njuta in röret/kablen i grunden/valvet därför behöver jag veta.

Det är elektriker jobb och man kan ansluta fler kablar. Brukar även sitta en skena där man kan sätta säkring och avsäkra en 2.5 mm2 om man vill.

//Patrik

Eftersom du ändå måste anlita en elfirma för att få flytta mätarskåpet (det måste vara en behörig som har kontakten med nätägaren) tycker jag att du ska fråga dom om råd. Elfirman får normalt inte "greja" med inkommande matning utan det är bara nätägaren.

men dem har sagt till mig att jag kan flytta skåpet själv alltså utan nätägaren men klart med en elektriker, eller sätta upp en ny mätartavla och sen ska dem komma och ta bort den gammla kabeln och koppla in den i det nya och sätta upp deras mätare.. frågan är om dem kopplar in mina kablar också eller kopplar dem in elmätaren och sen blir det en elektriker(inte vilken som helst utan en som har kontakt med dem eller?) som kopplar in kablarna..

man kan ju förbereda med och lägga röret i valvet eller tom kablen sen är det bara och koppla in att

vet ni vad det står i el-lagen om vilken area som ska dras från mätaren till anl??

Nätägaren kommer inte och kopplar in nått nytt skåp om dom inte fått en anmälan från en behörig elektriker. Kabeln till skåpet och mätaren ägs av nätägaren och dom får normalt ingen annan än nätägarens personal eller nån av nätägaren godkänd röra. Mätarskåpet och ledningarna efter mätaren är anläggningsinnehavarens (dina) och där får en elektriker arbeta. Normalt lägger man i dag 5x6 (vanligast) eller 5x10 mm2 från mätarskåpet till centralen

• Gilla
Lasse64
  • Laddar…
Det enklaste är väl att riva så mycket som möjligt från gamla mätarskåpet, koppla in gummikabel till en byggcentral och dra byggström till centralerna. Sätta upp det nya mätarskåpet och sedan kan din elektriker anmäla till energiverket och så får de flytta mätaren och koppla om sin kabel. Då kan man riva det gamla mätarskåpet och dra nya kablar till det nya skåpet för att till sist riva byggströmmen.
Men hur man gör med centralerna får man se från fall till fall. Kanske måste bli "ren byggström" med små byggcentraler lämpligt placerade.

//Patrik

det jag har tänkt mig är att dra den nya kablen som ska sitta mellan det nya mätarskåpet till den gammla anl. dra den och förbereda så mycket som möjligt.. när jag byggt färdigt så ringer vi till nätägaren och ber dem flytta mätaren till det nya mätartavlan, när dem kopplar in sina kablar kopplar vi bara in den som redan är färdigdragen och det blir strömlöst i huset i någon timme..
det är väl det enklaste och göra.. dem ska ju bara backa sin kabel eller skarva den till det nya det skulle bara ta någon timme hade dem sagt..

Ciki skrev:
vet ni vad det står i el-lagen om vilken area som ska dras från mätaren till anl??
Står knappast något i "El lagen" om detta.

Vad man har för area från mätarskåp beror dels på vad man har för mätarskåp (25A eller 63A vanligen i normala bostadshus) samt hur lång sträcka det är.

Vid normala sträckor så drar man minst 6mm² för ett 25A mätarskåp och 16mm² för 63A

Ciki skrev:
det jag har tänkt mig är att dra den nya kablen som ska sitta mellan det nya mätarskåpet till den gammla anl. dra den och förbereda så mycket som möjligt.. när jag byggt färdigt så ringer vi till nätägaren och ber dem flytta mätaren till det nya mätartavlan, när dem kopplar in sina kablar kopplar vi bara in den som redan är färdigdragen och det blir strömlöst i huset i någon timme..
det är väl det enklaste och göra.. dem ska ju bara backa sin kabel eller skarva den till det nya det skulle bara ta någon timme hade dem sagt..
Ringer du nätägaren så kommer de bara säga att du ska ringa en elektriker. Det måste vara en behörig elektriker som "kallar dit" nätbolaget (genom en föranmälan).

Snälla Ciki skriv inte "dem" när du menar "de". Tycker du det verkar stelt kan du skriva "dom" i så fall.

ok men då vet jag läget lite bättre.. det är bäst och sätta en 10mm2 det kan inte vara så stor prisskillnad man vet inte, den kan aldrig bli för tjock iallafall ;)
det är gula rör som gäller i marken?.. till en 5x10mm2 får det bli en 35 slang eller?.. för ekkj kabel

50-slang med slät insida, d.v.s inget markrör från Byggmax. :)

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.