MatsTyresö skrev:
Själv har jag ingen erfarenhet av någon annan tång än Weidmüller PZ 4. Den har jag å andra sidan kört åtskilliga tiotusental hylsor med (apparatskåpsbyggare). Funkar utmärkt enligt min åsikt, man får dock inte ha för små händer (tången "öppnar" ganska mycket).
Mats Tyresö, Stockholm... apparatskåpbyggare... hmm... säker på att du inte är betongbilschaufför/företagare? :P

//Patrik

Weidmuller har som sagt många fina verktyg för all sorts pressning även ändhylsor, men jobbar man inte med det duger väl en enkel tång med u-formade slitsar i käftarna för olika dimensioner.

En av Weidmuller som tar upp till 6mm2 är PZ 6 H den pressar symmetriskt i sexkant och sätter även av intryck på två ställen runt periferin. Utväxlad så att den går väldigt lätt och öppnar inte handtaget så mycket heller. Mycket bättre kan det inte bli i det sammanhanget men den kostar ju en slant. Å andra sidan är kontakten garanterad om rätt hylsa används och samtidigt vettig ergonomiskt brukar de säga som använder den mycket.

90136500009999.jpg;jsessionid=A39A52ADDFBF54A83A6D8AF0D3FDABF3901365000095.gif;jsessionid=A39A52ADDFBF54A83A6D8AF0D3FDABF3

Patrik_Hed skrev:
Mats Tyresö, Stockholm... apparatskåpbyggare... hmm... säker på att du inte är betongbilschaufför/företagare? :P

//Patrik
Hehe, jag vet precis vem du syftar på men nej, jag är inte han.
Tyresö har runt 43.000 invånare, så det kan nog finnas fler av oss här på Byggahus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.