I lägenheten vi håller på och renoverar ligger antennsladden i en plastskena utanpå väggen i vardagsrummet. Det är inte särskilt snyggt och jag funderar på om man kan fräsa in den i väggen. Är det någon idé, kostar det mycket pengar, hur ska man tänka?:S
Några tips?
Några tips?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Vad är det för material i väggen?
protte
protte
Några alternativ som jag kan komma på...
- Fräs in vprör/slang i väggen. Rätt jobbigt(eller dyrt om du anlitar någon för det) speciellt om det är betongväggar
- Byt till en snyggare list/kanal
- Göm antennkabeln bakom golvsockeln och/eller bakom taklisten
Det är betongvägg.
Några taklister finns inte (femtiotalshus), men däremot golvlister. Hur gör man för att gömma dem bakom? Det låter bättre att lägga dem där än som nu längs taket, där syns skenorna så väldigt mycket.
Några taklister finns inte (femtiotalshus), men däremot golvlister. Hur gör man för att gömma dem bakom? Det låter bättre att lägga dem där än som nu längs taket, där syns skenorna så väldigt mycket.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
I min lägenhet så har jag dragit antennsladden i ett vitt VP-10 rör och sedan klamrat med LETTI-klammer. Väldigt mycket snyggare än en kabellist eller dyl.
[
//Patrik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Man täljer av lite av golvlisten på baksidan nere (45 grader) så sladden får plats.Petronille skrev:
Protte
Skulle nog föreslå att göra som Patrik_Hed skerv. Brukar själv göra så. Om man vill vara supernoggrann gör man böjar på rören också. Sen sätter fast rören med latexfog och fogar in dem. Syns knappt alls...
Tack för bilderna Patrick! Snyggare än den befintliga skenan, men helst vill jag inte ha något plastigt alls på väggarna om det går att undvika. 
Att lägga den i golvlisten på baksidan låter ju väldigt smart. Särskilt som vi förmodligen kommer att byta ut golvlisterna i vardagsrummet mot nya.
Att lägga den i golvlisten på baksidan låter ju väldigt smart. Särskilt som vi förmodligen kommer att byta ut golvlisterna i vardagsrummet mot nya.
Lyssna inte på elektrikerna! De är yrkesskadade av att går runt och titta på undapåliggande kablar och rör hela dagarna. Fullständigt avtrubbade. Alla normala människor tycker att synliga VP-rör är skitfult! 
Snyggt, enkelt och inte så farligt dyrt: http://www.kanallisten.se/listig_funktion.htmRrrrr skrev:
Redigerat:
Men jag är ju lite konservativ och vill ha furulister som man kan måla själv, inte såna där i mdf med vitfolie. :blushing: Måste man be en snickare göra skåror då? Annars verkade ju de där listerna väldigt smarta. d^_^bSteamboy skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Haha Men det ser ju väldigt snyggt ut! Perfekta avstånd mellan klammer osv. Jag har ju antennkabeln klamrad i rör längs taklisten i ena sidan av rummet och platt högtalarkabel klamrad i den andra (syns vid högtalaren).tomlan skrev:
Ser väldigt fint och prydligt ut! Brukar sitta och kolla på det lite ibland. Avstånden, böjar, hur rakt det blev osv.
Och antennuttaget är gömt bakom sängen och den andra änden göms bakom TV-bänken.
//Patrik
Anlita snickare med fräs, eller spendera en halvtimme med morakniven...Petronille skrev:
Produkter som diskuteras: "morakniven"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer