30 376 läst ·
32 svar
30k läst
32 svar
Inkoppling markismotor - vad gäller?
Sida 1 av 3
Hej alla elproffs!
En kollega har monterat en terassmarkis och ska koppla in en markismotor så vi hade en diskussion på jobbet om hur detta skall göras enligt reglementet. Tyvärr var den fd. elektrikern i sällskapet för dåligt uppdaterad för att våga råda, så det kulle vara intressant om någon kunde klargöra vad som verkligen gäller.
Frågeställningen kokade i princip ner till följande:
1. Krävs fast anslutning, eller är det godkänt med stickpropp?
2. Om fast ansluten - Krävs arbetsbrytare? Och i så fall, räcker det att dvärgbrytaren i centralen är godkänd som frånskiljare eller ska det vara en brytare typ de till tvättmaskin?
Något ytterligare att beakta?
Markismotorn är en rörmotor med enfasmatnng och inbyggd radiomottagare så det är inga styrsignaler etc som behöver kopplas in utan enbart fas/nolla/skyddsjord i form av vanlig 3G1,5 anslutningskabel. [EDIT] Hade skrivit fel kabelarea.
En kollega har monterat en terassmarkis och ska koppla in en markismotor så vi hade en diskussion på jobbet om hur detta skall göras enligt reglementet. Tyvärr var den fd. elektrikern i sällskapet för dåligt uppdaterad för att våga råda, så det kulle vara intressant om någon kunde klargöra vad som verkligen gäller.
Frågeställningen kokade i princip ner till följande:
1. Krävs fast anslutning, eller är det godkänt med stickpropp?
2. Om fast ansluten - Krävs arbetsbrytare? Och i så fall, räcker det att dvärgbrytaren i centralen är godkänd som frånskiljare eller ska det vara en brytare typ de till tvättmaskin?
Något ytterligare att beakta?
Markismotorn är en rörmotor med enfasmatnng och inbyggd radiomottagare så det är inga styrsignaler etc som behöver kopplas in utan enbart fas/nolla/skyddsjord i form av vanlig 3G1,5 anslutningskabel. [EDIT] Hade skrivit fel kabelarea.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 906 inlägg
Jag är inte säker på vad som gäller frågorna 1 och 2. Men OM den skall kopplas in fast så är kravet att anslutningskabeln skall vara minst 1,5 kvmm.
Sedan har jag uppfattat det som att utrustning som är avsedd att sitta fast monterad i huset skall kopplas in fast. men det förefaller finnas en hel del prylar som levereras med stickkontakt trots att de enl. den huvbudreglen borde anslutas fast, så det verkar finnas undantag, eller som en regel man inte följer.
Sedan har jag uppfattat det som att utrustning som är avsedd att sitta fast monterad i huset skall kopplas in fast. men det förefaller finnas en hel del prylar som levereras med stickkontakt trots att de enl. den huvbudreglen borde anslutas fast, så det verkar finnas undantag, eller som en regel man inte följer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 951 inlägg
Det står ingenting i reglementet vad jag vet för när en elapparat ska anslutas fast. För t.ex badrum finns krav på fast anslutning, men utomhus vet jag inte. Allmänt brukar det väl vara så att apparater som är fast monterade lämpligen också ansluts fast, men det finns nog många undantag i praktiken. Om markisen levereras med stickpropp så tillåter produktstandarden att den också används med stickpropp, om den är CE-märkt vill säga...
Är den fast ansluten så ska den kunna frånskiljas på ett säkert sätt. Det beror på miljön. På offentliga platser kan jag tänka mig att det är lämpligt med en frånskiljare inom synhåll. I ett hem kan man göra bedömningen att det är lika säkert att slå ifrån dvärgbrytaren. Titta vad som står i installationsanvisningen. Då det är en motor inblandad står det med säkerhet att det ska finnas en allpolig brytare, kanske t.o.m var.
Är den fast ansluten så ska den kunna frånskiljas på ett säkert sätt. Det beror på miljön. På offentliga platser kan jag tänka mig att det är lämpligt med en frånskiljare inom synhåll. I ett hem kan man göra bedömningen att det är lika säkert att slå ifrån dvärgbrytaren. Titta vad som står i installationsanvisningen. Då det är en motor inblandad står det med säkerhet att det ska finnas en allpolig brytare, kanske t.o.m var.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Högst troligt står det i installationsanvisningen att det ska finnas allpolig brytning. Jag hade tolkat det som en arbetsbrytare (vridströmställare).
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Skönt med bara en markis, jag gjorde nyligen ett kontor med ca 100 markiser 
Har man möjlighet att installera trådbundet med upp/ner-knapp inne och dito väderautomatik skulle jag göra det. Den trådlösa elektroniken som sitter ute i motorn verkar ge upp efter bara några år är min erfarenhet. Väldigt stora temperaturväxlingar inne i röret där motorn sitter. Trådbunden markismotor går t.o.m. att få med nödvev.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 266 inlägg
Var kommer kravet på 1.5mm2 för fast installation ifrån? Jag har utrustning med klenare kabel som definitivt är fast ansluten.hempularen skrev:Jag är inte säker på vad som gäller frågorna 1 och 2. Men OM den skall kopplas in fast så är kravet att anslutningskabeln skall vara minst 1,5 kvmm.
Dessutom, eftersom det handlar om markiser. När vi kopplade in mina markiser (anslutningskablarna kan inte vara mer än 0.75 mångtrådig gummikabel) så skruvades bara denna 0.75mm2 RK i plinten direkt med 1.5mm2 EK (från EKK). Det känns mindre bra. Jag har letat efter hylsor att klämma på RKn (som ibland ser i armaturer) men inte hittat någon som säljer dessa. Har ring Solar mfl men ingen verkar ha dem. Killen på Solar föreslog att jag skulle löda RKn... Ingen bra idé.
Så hur skulle ni gjort/gör?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 951 inlägg
Det kommer från elinstallationsreglerna 524.1: Minst 1.5 mm² för fast installerade kablar, 0.75 mm² för anslutningskablar. Och en anslutningskabel får anslutas fast, den får t.o.m klamras lite lätt 
Ändhylsor finns i stora mängder, t.ex hos Elfa, 48-215-81 för 0.75 mm².

Ändhylsor finns i stora mängder, t.ex hos Elfa, 48-215-81 för 0.75 mm².

Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 266 inlägg
Aha. Det är en semantisk fråga. Då är jag med.Bo.Siltberg skrev:
Tack! Som jag har letat. Men inte på ELFA...Bo.Siltberg skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Tvinna RK:n.
//Patrik
//Patrik
Löda!?!? Säljare är inte alltid att lita på, han missade även att de har oisolerade hylsor också: 0,75 E08.913.02lars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 266 inlägg
Ja, jag bor i Partille, så det får väl räknas som nära Göteborg...Peter2400 skrev: