Håller på med köket som jag har rivit ut. Ska dra om några vägguttag för att få det att passa med nya planlösningen. Min första tanke var att fräsa med 20 mm notfräs, skarva sladdarna i gamla kopplingsdosan och sedan vidare till nya uttaget som blir en enkel Rot-dosa, men så får man inte göra om jag täcker det gamla uttaget med gips sedan? Ska inte dra någon el själv utan bara förbereda för elektriker.

• IMAG0306.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0307.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0308.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0310.jpg
    Skapa konto
O
Plocka bort den gamla dosan och skarva på nytt rör eller slang dit du vill ha din nya dosa. Låt sedan elektrikern dra om tråden hela vägen eftersom det inte är tillåtet att skarva i rör. Någon annan lösning finns inte om du vill sätta gips över.

Det övre uttaget (första bilden) blir lätt att skarva rör mot rör, men det nedre uttaget kommer kablarna nerifrån golvet efter regeln, men den fortsätter sedan upp mot vinden tror jag,för att sedan gå ned till ett sovrum, och jag vill att mitt uttag ska vara 1.5 meter till vänster efter min frästa linje. Det är där det blir svårt att veta hur jag ska dra rör. Blir ju som ett t-kors.

vänta inte med att kontakta elektriker då han kan ha synpunkter på rördragningen

men du får ju skarva på alla rör som går till den gamla dosan o dra dessa till den nya dosan alt kopplinsdosa sen därifrån till nya dosan

Ska givetvis ringa elektriker imorgon det första jag gör kl 7 men vet att oddsen att få hit en elektriker innan midsommar är tämligen dåliga......

självklart blir det svårt nu... men denna ombyggnad kom väl inte som en överaskning
nu i helgen? planering, sickan planering ;)

Kan du inte sätta ett doslock över den gamla dosan då?

simon.s skrev:
Håller på med köket som jag har rivit ut. Ska dra om några vägguttag för att få det att passa med nya planlösningen. Min första tanke var att fräsa med 20 mm notfräs, skarva sladdarna i gamla kopplingsdosan och sedan vidare till nya uttaget som blir en enkel Rot-dosa, men så får man inte göra om jag täcker det gamla uttaget med gips sedan?
Spontant känns det enklast att bara sätta ett doslock på gamla dosan där du skarvar? Själv hade jag en osalig blandning gamla och nya dragningar av varierande kvalisort så jag drog om hela skiten med nya rör istället för att hålla på och skarva i gamla kablar med ofta fel färg.

Det jag kan göra är att fräsa ned 20 cm, sätta kopplingsdosa där, och sedan vidare till nya uttaget för diskmaskin, för så det är nu kommer dosan precis 30 cm till höger om kranen till diskho, dvs där vi ska ha kakel (och en massa vatten) Men då borde jag kunna sätta doslocket bakom ena besticklådan. Kan funka! Hur synligt ska det vara? Inspekterbart gissar jag?

Och omdragningsbart, det är mer poängen, att man ska kunna dra om elen utan problem alltså.

Eller ska jag gipsa väggen på en gång, och dra ny utanpåliggande kabel genom betonggolvet ner till elcentralen som jag gömmer bakom sockeln? för/nackdelar med synlig installation? Har redan gjort hål genom betongen för avloppet så skulle kunna dra slang där.

Infällt är ju att föredra när man ska sätta uttag och saker bakom micro osv, men utanpåliggande funkar självklart det också.

Men om du ändå ska gipsa, vad är då problemet? Bara att såga upp hål för att kunna sätta dosor och göra hål med dosfräs på lämpliga ställen och fiska slang fram och tillbaka m.m. (Om alla väggar är hålväggar som den på bilden, vill säga)

Och som jag brukar tipsa mina kunder om, sätt hörnboxar i stället för dosor och vägguttag mitt på kaklet. Vid hörnbox så gör man bara rörutlopp på lämpliga ställen och sedan sätter man en utanpåliggande hörnbox. Mindre jobb både för snickare, plattsättare och elektriker + att uttaget inte syns för ens man böjer sig ner lite grann.

//Patrik

Redigerat:
Aldrig sett hörnboxar förr, var ju praktiska!

Vad menar du med "att bara göra hål med dosfräs på lämpliga ställen och fiska fram o tillbaka? Istället för att fräsa in vp-slang menar du?

Ja, hörnboxar är helt fantastiska!

Om det är en hålväg så kan man göra hål med en dosfräs och sedan fiska slang mellan hålen i stället för att fräsa upp en massa spår. Går fortare. Vid reglar kan man göra två hål så att man kan "fiska förbi" regeln, där är även ett utmärt ställe att sätta en klammer på slangen.

//Patrik

Har reglar på cc 40, så då är varianten att borra var sida regel eller fräsa som jag börjat med. Vp-röret är 16 mm och spånskivan runt 13 så jag fick fräsa 3 millimeter i regeln för att få vp-röret att ligga helt "inne" i skivan.
Tack för svar! Ska ringa alla elektriker i krokarna imorgon för att se om någon snäll själ kan komma och instruera mitt fortsatta arbete.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.