1 762 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Årtal för JFB-krav?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
1994 i samband med ELSÄK-FS 1994:7 enligt mina noteringar, med övergångsperiod fram till 1996.
Gällde uttag upp t.o.m 16 A.
Gällde uttag upp t.o.m 16 A.
Aha! Jag tänkte väl att det knappast var en "riktig" elektriker som monterat undercentralen här. Två frasiga uttag utomhus och ett våtrum, men nu sitter där en JFB.
https://picasaweb.google.com/rickard.olsson/Renoveringen#5571049885284163554

https://picasaweb.google.com/rickard.olsson/Renoveringen#5571049885284163554
i norge finns det 2fasuttag, i sverige har vi bara 1-fas och 3fas, men vi har 2fasförbrukare!
Är väl inga problem att ansluta 2-fasförbrukare till ett 3-fasuttag? 
Ingen större risk att det var en elektriker som koppla in nåt i den centralen för övrigt att döma av kabeldragningen. Finns kanske lite fler överraskningar i huset..
Ingen större risk att det var en elektriker som koppla in nåt i den centralen för övrigt att döma av kabeldragningen. Finns kanske lite fler överraskningar i huset..
Jodå, gott om dem. Jag byter ut och drar om eftersom jag hittar dem. Den gamla elen var blandat med jord eller utan och i spännande färger, vad sägs om t.ex. att hitta en vit 1,5mm2 FK med röd tejp som nolla i samma uttag som vit var fas och gulgrön var jord? I en kopplingsdosa var en röd, svart och blå kabel ihopkopplade i en och samma toppklämma ( http://www.xn--fldern-cua.com/sites/xn--fldern-cua.com/files/Färgglatt.jpg ).Friedrich skrev:
Klicka här för att svara
