Vilket år infördes kravet på att vägguttag som monteras utomhus, i anslutning till en villa/fritidshus, måste ha JFB-skydd?
 
1994 i samband med ELSÄK-FS 1994:7 enligt mina noteringar, med övergångsperiod fram till 1996.
Gällde uttag upp t.o.m 16 A.
 
i norge finns det 2fasuttag, i sverige har vi bara 1-fas och 3fas, men vi har 2fasförbrukare!
 
Däremot har vi trasiga uttag ;)
 
Är väl inga problem att ansluta 2-fasförbrukare till ett 3-fasuttag? ;)
Ingen större risk att det var en elektriker som koppla in nåt i den centralen för övrigt att döma av kabeldragningen. Finns kanske lite fler överraskningar i huset..
 
Friedrich skrev:
Är väl inga problem att ansluta 2-fasförbrukare till ett 3-fasuttag? ;)
Ingen större risk att det var en elektriker som koppla in nåt i den centralen för övrigt att döma av kabeldragningen. Finns kanske lite fler överraskningar i huset..
Jodå, gott om dem. Jag byter ut och drar om eftersom jag hittar dem. Den gamla elen var blandat med jord eller utan och i spännande färger, vad sägs om t.ex. att hitta en vit 1,5mm2 FK med röd tejp som nolla i samma uttag som vit var fas och gulgrön var jord? I en kopplingsdosa var en röd, svart och blå kabel ihopkopplade i en och samma toppklämma ( http://www.xn--fldern-cua.com/sites/xn--fldern-cua.com/files/Färgglatt.jpg ).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.