2 488 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Akut hjälp
hej jag har en sommar stuga och vi har renoverat ett rum vi har bara en el kabel som kommer ut ur vägen ( bild 1) jag vil koppla tre lampor i rummet snälla hjälp mig vill ha klart innan midsommar
så här ser kablen ut som kommer ut från väggen
( jag vill koppla lampan direkt in i elen och inte vi ett ström/gren utag )
så här typ
så här ser kablen ut som kommer ut från väggen

( jag vill koppla lampan direkt in i elen och inte vi ett ström/gren utag )
så här typ

Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är det en sladd med trådar i eller bara tre trådar som kommer ut ur väggen?
Hur ser anslutningen till lampan som du ska koppla in ut?
Hur ser anslutningen till lampan som du ska koppla in ut?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
1. Vi är inga allsmäktiga tankeläsare, vi behöver mer information.
2. Om kabeln ser ut så där så är ju det en "lampsladd", hoppas verkligen inte att den kommer ut ur ett rör i väggen.
//Patrik
2. Om kabeln ser ut så där så är ju det en "lampsladd", hoppas verkligen inte att den kommer ut ur ett rör i väggen.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Okej, men denna sladden är inte tillåten för detta ändanmålet. Eller är det anslutningskabeln från en lampa, d.v.s. fastmonterad från fabrik på lampan?
Annars är det EKRK och LETTI- alt. TKK-klammer du ska ha för att göra en utanpåliggande kuloinstallation.
Och som du säkert redan vet så är detta ett behörighetskrävande elarbete.
//Patrik
Annars är det EKRK och LETTI- alt. TKK-klammer du ska ha för att göra en utanpåliggande kuloinstallation.
Och som du säkert redan vet så är detta ett behörighetskrävande elarbete.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
TS: Jag hoppas du är medveten om att du försätter dig och din familj i akut livsfara om du kopplar fel? Skillnaden mellan elinstallationer och i princip allt annat hantverk är att människor mycket snabbt kan omkomma. Därför kan det vara värt det extra besväret att anlita en elinstallatör.
Klicka här för att svara