17 385 läst ·
37 svar
17k läst
37 svar
Utan allmänbehörighet !?
HSBs några år gamla standardstadgar var en anpassning till den nya BrL (Bostadsrättslagen) som kom 2003. Tankarna bakom dessa är sunda, BR-havare har tex rätt enl lag att riva icke bärande innerväggar mm, vore konstigt om förningen skulle stå för el-installationer i dessa, man har rätt att byta vitvaror, (TEx separera spis och häll) med krav på ändringar i elinstallationen mm.
Not. att HSB håller på med nya standardstadgar, i remissrundan så hade man just plockar över elinstallationen i lägenheten till föreningen, jag påpekade vettlösheten i detta i ett remissvar, få se hur det blir...Skulle gissa att "Elinstllationsmaffian" varit framma och försökt få med just en sån ändring, Föreningarna är ju pålitliga mjölkkor för allsköns installatörer & hantverkare....det är få styrelser som har kompetens att se vad saker och ting bör kosta..(Så länge jag sitter i vår styrelse så kommer dock ingen ändring av stadgarna i den riktningen att ske...)
Not. att HSB håller på med nya standardstadgar, i remissrundan så hade man just plockar över elinstallationen i lägenheten till föreningen, jag påpekade vettlösheten i detta i ett remissvar, få se hur det blir...Skulle gissa att "Elinstllationsmaffian" varit framma och försökt få med just en sån ändring, Föreningarna är ju pålitliga mjölkkor för allsköns installatörer & hantverkare....det är få styrelser som har kompetens att se vad saker och ting bör kosta..(Så länge jag sitter i vår styrelse så kommer dock ingen ändring av stadgarna i den riktningen att ske...)
Om jag ägde en fastighet med bostadsrätter så skulle jag då absolut inte vilja att de boende pular med elen själva (vilket det blir om de själva ansvarar för sin elanläggning.. Det blir ju billigare så).
Samma sak med VVS för den delen...
Samma sak med VVS för den delen...
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Åtminstonde i teorin så kan en förening förverka en bostadsrätt där någon hempulat el. Det är en olaglig handling som är till skada för övriga medlemmar (något krystat om hempulet är välgjort). Jag tvivlar dock på att någon förening har gett sig in på den tolkningen.
På min tid som ordförande (drygt 20 år sedan) så hotade vi en medlem med den påföljden om han inte omedelbart anlitade en elektriker som fick reda ut hans (dåliga) hempul). Långt ifrån säkert att vi hade kunna sätta hotet i verket.
En förening har en ganska mäktig situation i sin roll att tolka sådana paragrafer, för OM rätten ger föreningen rätt att förverka bostadsrätten så gäller det ovilkorligt, medlemmen kan inte vidta rättelse, det skall medlemmen göra innan det går till en begäran om förverkande, om h*n skall få behålla bostadsrätten. Så insatsen för en enkild medlem att utmana ett hot om förverkande är hög.
På min tid som ordförande (drygt 20 år sedan) så hotade vi en medlem med den påföljden om han inte omedelbart anlitade en elektriker som fick reda ut hans (dåliga) hempul). Långt ifrån säkert att vi hade kunna sätta hotet i verket.
En förening har en ganska mäktig situation i sin roll att tolka sådana paragrafer, för OM rätten ger föreningen rätt att förverka bostadsrätten så gäller det ovilkorligt, medlemmen kan inte vidta rättelse, det skall medlemmen göra innan det går till en begäran om förverkande, om h*n skall få behålla bostadsrätten. Så insatsen för en enkild medlem att utmana ett hot om förverkande är hög.
Hmm remiss.. Mig veterligen är det redan införda här i Göteborg i varje fall.. En anpassning efter den senaste bostadsrättslagen.PST skrev:HSBs några år gamla standardstadgar var en anpassning till den nya BrL (Bostadsrättslagen) som kom 2003. Tankarna bakom dessa är sunda, BR-havare har tex rätt enl lag att riva icke bärande innerväggar mm, vore konstigt om förningen skulle stå för el-installationer i dessa, man har rätt att byta vitvaror, (TEx separera spis och häll) med krav på ändringar i elinstallationen mm.
Antar man dessa stadgar i sin förening så tar den boende över underhållsansvaret för all utrustning som förser den egna lägenheten. Dvs all el från lägenhetscentralen allt VA som går ut från stammen samt alla värmerör som går ut från värmestammen, även blandare mm
Men det är väl olika mellan de olika lokala avdelningarna inom HSB. I Sthm behöver man som boende inte längre va tvångsansluten till HSB vilket man måste i Göteborg.
Vet ej om jag var klar nog, i stadgarna som kom efter 2003 års BRL övertogs ansvaret för i stort sett allt som kom "ut ut väggen " av bostadsrättshavaren, (Såna stadgar har vi)...frohike skrev:Hmm remiss.. Mig veterligen är det redan införda här i Göteborg i varje fall.. En anpassning efter den senaste bostadsrättslagen.
Antar man dessa stadgar i sin förening så tar den boende över underhållsansvaret för all utrustning som förser den egna lägenheten. Dvs all el från lägenhetscentralen allt VA som går ut från stammen samt alla värmerör som går ut från värmestammen, även blandare mm
Men det är väl olika mellan de olika lokala avdelningarna inom HSB. I Sthm behöver man som boende inte längre va tvångsansluten till HSB vilket man måste i Göteborg.
Det jag syftade på var en uppdatering som var p.g. förra året där just EL av ngn märklig anledning hade plockats tillbaks till föreningen
Du kan inte äga en fastighet med bostadsrätter.Rrrrr skrev:
Elproblem i enstaka lägenheter är småproblem... har hittills aldrig sett att det orsakat föreningen ngn kostnad .Däremot är just VVS det som kostar bostadsrättsföreningarna enorma summor.. (klantskallar som orsakar vattenskador som måste bekostas av deras grannar.....)
2003 års BRL , och stadgar som följer denna , gör dock att man som BR-havare mer likställs med en egnahemsägare..Till förvånade boende (När de fått en faktura på 400 för byte av huvudsäkring tex) , brukar jag säga att "Du har i princip samma ansvar som om du bodde i en egen villa, plus att du dessutom måste följa ordningsregler, inte får hyra ut i andra hand utan styrelsens tillstånd etc...."
Redigerat:
Jag tror att BRF som boendeform är dömd att försvinna.. Man går mer och mer i lagar mot just Ägarrätter. Detta genom att lantmäteriet har gjort det möjligt att bilda egen fastighet i 3D, Bostadsrättslagen som i stort lägger över allt på innehavaren mmPST skrev:Du kan inte äga en fastighet med bostadsrätter....Det är alltid bostadsrättsföreningen som äger fastigheten, och de som innehar bostadsrätterna är delägare i föreningen,ett koncept vi är i princip ensamma om i världen. (Folk tror att de köpt en lägenhet och kan göra vad de vill i den, men det enda de köpt är rätten att bo i lägenheten och vad som följer av stadgarna i övrigt...)
Elproblem i enstaka lägenheter är småproblem... har hittills aldrig sett att det orsakat föreningen ngn kostnad .Däremot är just VVS det som kostar bostadsrättsföreningarna enorma summor.. (klantskallar som orsakar vattenskador som måste bekostas av deras grannar.....)
2003 års BRL , och stadgar som följer denna , gör dock att man som BR-havare mer likställs med en egnahemsägare..Till förvånade boende (När de fått en faktura på 400 för byte av huvudsäkring tex) , brukar jag säga att "Du har i princip samma ansvar som om du bodde i en egen villa, plus att du dessutom måste följa ordningsregler, inte får hyra ut i andra hand utan styrelsens tillstånd etc...."
Klicka här för att svara