El
snaggletooth: Tror inte att en vanlig inomhusarmatur IP21 mår så bra efter några år om det förekommer droppande kondensvatten. Satsa på några helplastarmaturer istället.
sven_snickare: Okej, lite tolkningsfråga också förstår jag det som. Möjligen faller det på att den inte är korrekt enligt tidigare bestämmelser isåfall. Anläggningen är sent 40-tal. Det finns delar i den som inte är korrekt utförda.
Mikael_L: [citat] Jag måste rätta mig själv. Vid en enkel och okomplicerad installation ser jag väldigt få, om någon, nackdel. Sväller det ut, och börjar omfatta många grupper och funktioner, såsom rörelsesensorer, trapptändningar från olika håll, möjlighet till central (och ev nyckelstyrd) frånskiljning av elen till maskiner mm så blir en utanpåliggande inst vare sig snygg, snabbt gjord
ohlgren: Jag tror jag skulle vilja ha en kronbrytare av något slag som dels kan dimma spottarna i taket (i badrummet) samt tända/släcka lysrörsarmaturen ovan vasken. dvs jag skall enkelt kunna släcka/tända båda på samma gång, samt kunna dimmra spottarna då jag tycker det behövs. dvs jag vill inte behöva först trycka på en knapp för att tända vägglampan och sen trycka på en dimmer för
ohlgren: Skall handla lite Merten prylar från Tyskland. http://www.voltus.de/schalterprogramme/merten/unterputz-einsaetze/schalter-und-taster/ Kan någon vara vänlig och förklara de olika sätt som en Vipptryckknapp kan fungera på. Enligt länken så verkar det finnas de som sluter kretsen endast just när man håller den intryckt, andra öppnar kretsen just precis bara då den hålls intryckt, och en
frohike: Dessutom.. ju dyrare ju bättre kvalité och jämnhet på dioderna är vad man kan ha som riktmärke. Vill minnas att jag hörde någon siffra om att enbart 2 av 500 tillverkade dioder klarade kvalitétskraven gällande rätt Kelvintal i en batch. Gissa såfall vart de övriga 498 st dioderna går till? Till billiga LED-lampor mm
hempularen: Brun och blå från lampan kopplas till vit o grön i taket, spelar inte så stor roll vilken som kopplas med vilken. Din gulgröna jordledare från lampan lämnar du okopplad. Se till det är spänningslöst i taket, dra urt säkringen. Är du det minsta osäker på vilken säkring det är så bryt med huvudströmbrytaren.
Glufsglufs: [citat] Det är ju så klart sant men just gällande lärlingar och el i kombination att facket eller annan organisation får nys om det så....ja, då är det värre. Dett är ju förstås viktigare för större företag att ha koll på som har fackklubb och sånt. I övrigt så får man som lärling säga nej utan att det räknas som arbetsvägran fast det är ju svårt om man vill visa lite
Bo.Siltberg: Jo visst får du det, bara den blir normalt skyddad och inte utsatt för värme.
snaggletooth: Jag röstar också för byte till 5-ledarkabel och CEE416, blir så mycket mer användbart då....
elmont: Reglerna kräver inte JFB på fast anslutna föremål därför att risken att "apparaten" skulle bli spänningssatt är försumbar. Riskerna och bedömningen av riskerna förutsätter alltid att allt i installationen är korrekt utfört, är inte allt korrekt och felfritt finns inga garantier för att tillbud inte sker (inte ens med JFB).
Ljusbåge: Jag antar att vi talar om elinstallationer. En elektrisk stol är nog ingen elinstallation utan en fristående produkt. Däremot måste stolen nog vara CE-märkt och uppfylla ROHS-direktivet m.m. :cool:
dadid: Om man väljer Schneiders Exxact 2x3 ram är det inte en allt för vild gissning att c/c är 70 i både x- och y-led?
kjell a: tack för hjälpen, då är det väl inte någon fara, allra helst som säkringen före kopplingsdosan.inte är på mer än 10A.
bYkICr: OK, då är det ingen idé att jag köper Verbatim LED PAR16 8W då dessa spot fungerar endast ihop med GLE dimmer och inte GLI.
Rrrrr: Kom ihåg att inte bygga in trafon. Måste vara åtkomlig för service/utbyte. Det bästa/mest normala här är att mata skåpet med 230V och placera trafon någonstans i/ovanpå skåpet.
elmont: Det är en "svaghet" i spisens konstruktion att den inte har nån typ av "kant". och det är NORMALT aldrig nått problem med spisuttag av perelextyp och att det skulle komma in vatten i uttaget. Och man "bygger" alltid elanläggningarna efter den NORMALA användningen och att man spiller vatten så det rinner bakom spisen kan knappast anses som normalt. Men är du orolig kan du ju som skrivits
storkarp: Hönsnät hart man ju ändå alltid med sig för att vira in sina tillhörigheter i så då kan man kanske jorda sig med det? Gummidräkter kan man nog låna på dykdestinationer och kanske på undergroundklubbar i San-Fransisco. Fast alvarligt talat så är det nog ingen dum ide ibland att jorda sig eller duschen om man kunde göra detta genom att ha med sig några meter kabel.
Henke O: Gul markslang med svart insida blir bra, tror den skall ner 60cm om du planerar att köra på den (lite osäker på djupet det kan vara djupare ändå Ngn som är säker fyller säkert på) Jag hade använt N1XV, billigare och smidigare. Det finns en uppsjö av 12V system som man pluggar in med stickkontakt. Jag har själv använt mig av sånt hemma. Vissa av spotarna matas enkelt vidare genom
BigGitt: [citat] Visst har du rätt i detta. Jag utgick bara från det enklaste man köper i affären.
PST: [citat] Slang är besvärligt men 5*2,5 EKK passar ju rätt bra i ett VP16 om det inte är för tvära böjar....:cool:, så då borde väl även 5st FK 2.5 gå in... (Dock inte så lätt i ingjuten slang med tvära böjar,.,,har provat:@)
ChrisW: Jag använder enbart Moeller, tycker det funkar bra i de flesta fall.
mrfrenzy: Även om jag normalt aldrig köper elmaterial från detta företag så har jag sedan två år tillbaka en Rörelsevakt Lubiline med ljud och PIR-sensor, fungerar föredömligt bra och kostar bara 149kr. Byt ut strömbrytaren mot en sådan så är saken klar (det brukar låta en del när bönder mekar). Du måste komplettera med en nolla bara till brytaren.
Rrrrr: Inte vad jag sett tyvärr :S Diskuteras även här men inget konkret som kommit fram ännu. Bara lösa rykten om att det ska vara på väg!