Vet inte om detta är rätt avdelning men hittar inget bättre. I vår nyköpta lägenhet var telekablarna uråldriga, övermålade med massor av färg och gick av när vi tog bort tapeter, golvsocklar och annat. Signalen går in i lägenheten, men kablarna måste alltså dras om. Är det lätt att göra själv eller måste man få dit en tekniker? På något sätt måste ju sladdarna skarvas, det framstår för mig som den krångligaste biten. Några tips?

Det handlar om 2 tråd in. sen går dom oftast i serie. in och ut ur varje jack.

frohike skrev:
Det handlar om 2 tråd in. sen går dom oftast i serie. in och ut ur varje jack.
Kan du förklara lite mer ingående för en okunnig?:blushing:;)

Det är lätt att göra själv, så länge det inte är inkommande kablar som du har tänkt byta. Det bästa är om du byter ut kablarna hela vägen mellan uttagen så slipper du skarvar. Det är ju bara att hålla reda på var du tar lös kablarna ifrån och koppla in de nya på samma plintar.

Om du behöver skarva dem så kan du göra det med Wago 222 (eller s.k. "mörtögon" som är gjorda för telekablar, men är betydligt sämre).

Iskra skrev:
Det är lätt att göra själv, så länge det inte är inkommande kablar som du har tänkt byta. Det bästa är om du byter ut kablarna hela vägen mellan uttagen så slipper du skarvar. Det är ju bara att hålla reda på var du tar lös kablarna ifrån och koppla in de nya på samma plintar.

Om du behöver skarva dem så kan du göra det med Wago 222 (eller s.k. "mörtögon" som är gjorda för telekablar, men är betydligt sämre).
Ja men de måste skarvas ju på där de går in i lägenheten vid entrédörren?

Menar du att man skarvar med Wago 222 ELLER mörtögon? Vad är det som är sämre än vad? Begriper inte riktigt...:blushing:

Sätt ett jack på inkommande ledning och utgå från det. Delarna finns hos Kjell o co m.fl. Där står också hur det skall kopplas.

grävaren skrev:
Sätt ett jack på inkommande ledning och utgå från det. Delarna finns hos Kjell o co m.fl. Där står också hur det skall kopplas.
Men man vill väl inte ha ett jack precis vid entrédörren? Eller missförstår jag?

En lite snabb enkel skiss på hur du kopplar i serie. Rund ring betyder en kopplingspunkt (telejack)

• 1111.jpg
Petronille skrev:
Men man vill väl inte ha ett jack precis vid entrédörren? Eller missförstår jag?
Nej du fattar nog helt rätt. Jag ser åtminstone tre alternativ.

1. Du står ut med ett "första jack" någonstans mellan platsen där kabeln kommer in i din lägenhet och platsen där kabeln tar slut. Sedan drar du vidare från detta jack till de platser där du vill ha jack.
  2. Du skarvar inkommande kabel någonstans mellan platsen där kabeln kommer in i din lägenhet och platsen där kabeln tar slut. Du behöver inte använda speciella skarvlämmor utan kan skarva med exempelvis lödning och krympslang. Skarven blir inte mycket tjockare/synligare än kabeln om den görs snyggt.
  3. Du kollar i trapphuset om det finns någon, eventuellt låst, lucka i väggen. Med lite tur är det enkelt att byta kabel från den luckan och dra in en ny längre kabel till din lägenhet. Här kan det säkert vara klokt att ta hjälp av vaktmästare/fastighetsskötare eller motsvarande. Risken med att pilla bakom luckan är att du kan (för)störa telefonen för dina grannar om du gör fel.

Ok tack! Jag fattar tror jag. Grejen är att kabeln som kommer in i lägenheten är gammal och skruttig, så den måste nog bytas i princip från början. Det låter som om jag kanske borde ta dit nån med andra ord, vet inte om jag kan hålla på löda och sånt, har ingen erfarenhet av det. Men jag kan ju kolla om det finns någon sådan lucka du talar om, det vore ju det enklaste om jag förstår saken rätt.

En sak som kan tilläggas är ju att detta inte alls är något som kräver behörighet och du behöver inte vara helt hundra på att du gör rätt. Du kan ju läsa på och försöka dig på det hela, funkar det inte så kan du läsa på mer och försöka igen. :)
Men är inkommande väldigt gammal så kan du väl ta dig ett snack med styrelsen i brf., (för jag antar att det är den vägen man tar när det gäller något utanför lägenhetsväggarna?)

//Patrik

Men kopplar man bara adsl dosan o decttelefonen till första uttaget så behövs ju inte fler.

Patrik_Hed skrev:
En sak som kan tilläggas är ju att detta inte alls är något som kräver behörighet och du behöver inte vara helt hundra på att du gör rätt. Du kan ju läsa på och försöka dig på det hela, funkar det inte så kan du läsa på mer och försöka igen. :)
Men är inkommande väldigt gammal så kan du väl ta dig ett snack med styrelsen i brf., (för jag antar att det är den vägen man tar när det gäller något utanför lägenhetsväggarna?)

//Patrik

Sällan BRFen har något med det att göra.. Telenätet har Skanova hand om.

frohike skrev:
Sällan BRFen har något med det att göra.. Telenätet har Skanova hand om.
Jaså, jag trodde att de skulle ha ett "finger med i spelet" och kanske kunde bidra med lite kosing eller att kanske få en tankeställare om att byta alla "telestigare". Men då ska man (TS) alltså ringa direkt till Skanova?

//Patrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.